مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,371
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

779
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر پاسخ وابسته به تعداد جلسات تمرین در هفته بر آمادگی جسمانی نوجوانان پسر کم تحرک

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 27

چکیده

 این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر پاسخ وابسته به تعداد جلسات تمرین در هفته بر آمادگی جسمانی نوجوانان پسر کم تحرک طراحی و مورد مطالعه قرار گرفت. تعداد 48 نفر پسر کم تحرک داوطلب انتخاب و بطور تصادفی به چهار گروه با میانگین و انحراف استاندارد سن, گروههای دو جلسه ای (12 نفر 2.3±13.3 سال), سه جلسه ای (12 نفر, 2.7±13.5 سال), چهار جلسه ای (12 نفر, 3.1±13.7 سال) و کنترل (12 نفر 3.4±13.3 سال) تقسیم بندی شد. برنامه تمرینی گروه دو جلسه در هفته شامل دویدن با شدت 70–60 درصد ضربان قلب بیشینه به مدت 35 – 25 دقیقه در هر جلسه و گروه سه جلسه در هفته برنامه دویدن را با همان شدت در زمان 25–17 دقیقه در هر جلسه و گروه چهار جلسه در هفته برنامه دویدن را با همان شدت در زمان 15–12 دقیقه در هر جلسه اجرا کردند. در هر سه گروه تجربی تمرینات چابکی, انعطاف پذیری و استقامت عضلانی اجرا و سعی شد نسبت حجم برنامه ها در مجموع جلسات گروه ها برابر باشد. تجزیه و تحلیل میانگین تغییرات داده ها با استفاده از آنالیز واریانس یک سویه با آزمون تعقیبی بن فرنی در سطح معنی داری (P<0.05) نشان داد. مقادیر کاهش وزن, شاخص توده بدن, درصد چربی و اندازه دور کمر فقط در گروههای تجربی سه و چهار جلسه ای نسبت به کنترل معنی دار شد (P<0.05). قدرت انفجاری دست ها, سرعت حرکت, استقامت قلبی تنفسی و انعطاف پذیری در هر سه گروه تجربی تفاوت معنی داری نسبت به گروه کنترل نشان داد. اما در شاخصهای تعادل, هماهنگی, قدرت انفجاری پاها, چابکی, استقامت عضلانی عضلات شانه و شکم, تغییرات فقط در گروه های سه و چهار جلسه ای نسبت به گروه کنترل معنی دار شد (P<0.05). بطور کلی احتمالا اجرای هر سه برنامه تمرینی سازگاری های مفیدی را در پی داشته است و تغییر تعداد جلسات تمرین و افزایش آن برای بهبود بعضی متغیرهای آمادگی جسمانی با نقش بیشتر دستگاه عصبی نظیر تعادل, هماهنگی, توان انفجاری, چابکی توصیه می شود. از سوی دیگر در برخی متغیرها نظیر انعطاف پذیری تاثیر افزایش تعداد جلسات تمرین به سازگاری بیشتر منجر نمی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سوری، رحمان، رنجبر، کیا، و جعفرپور، شقایق. (1392). تاثیر پاسخ وابسته به تعداد جلسات تمرین در هفته بر آمادگی جسمانی نوجوانان پسر کم تحرک. فیزیولوژی ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی)، 5(17)، 13-27. SID. https://sid.ir/paper/228291/fa

    Vancouver: کپی

    سوری رحمان، رنجبر کیا، جعفرپور شقایق. تاثیر پاسخ وابسته به تعداد جلسات تمرین در هفته بر آمادگی جسمانی نوجوانان پسر کم تحرک. فیزیولوژی ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی)[Internet]. 1392؛5(17):13-27. Available from: https://sid.ir/paper/228291/fa

    IEEE: کپی

    رحمان سوری، کیا رنجبر، و شقایق جعفرپور، “تاثیر پاسخ وابسته به تعداد جلسات تمرین در هفته بر آمادگی جسمانی نوجوانان پسر کم تحرک،” فیزیولوژی ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی)، vol. 5، no. 17، pp. 13–27، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228291/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button