مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

924
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,167
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جهانی شدن و مواضع فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از منظر نظریه ی ساختار– کارگزار

صفحات

 صفحه شروع 130 | صفحه پایان 166

چکیده

جهانی شدن, فرآیندی پیشرونده و نیرومند است که با به چالش کشیدن قدرت دولت در کلیه ی ابعاد سیاسی, اقتصادی, تکنولوژیک و فرهنگی, فرصت ها و تهدیدهایی را در عرصه ی سیاست گذاری به دنبال می آورد. نظریه پردازان جهانی شدن بر این باورند که انقلاب اطلاعات, موجب گردیده که بُعد فرهنگی جهانی شدن به قدرت مندترین و گسترده ترین رُکن آن تبدیل شده, و روند سیاست گذاری فرهنگی در کشورها را به چالش کشیده و مواضع و واکنش ها ی متفاوتی را به همراه داشته باشد. در این میان, بررسی واکنش ها و مواضع فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به علت هویت فرهنگی انقلاب آن, از اهمیتی ویژه برخوردار است. با توجه به تغییراتی که در مواضع دولت مردان ایرانی در قبال این پدیده ی عظیم مشاهده می شود, این مقاله بر آن است تا از منظر جامعه شناختی و در چارچوب نظریه ی ساختار– کارگزار, موضوع مذکور را در سه دوره ی ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی, سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی نژاد مورد بررسی قرار دهد. سؤال اصلی مقاله این است که نقش تعاملی ساختار-کارگزار در قبال فرایند جهانی شدن فرهنگ و شکل گیری مواضع فرهنگی دولت ها ی بعد جنگ, چگونه بوده است؟ بر اساس همین سؤال, این فرضیه ارائه گردیده که مواضع فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قبال فرایند جهانی شدن فرهنگ در سه دوره ی مذکور با توجه به تئوری ساختار-کارگزار, متغیر بوده است. با توجه به این که هدف پژوهش, بررسی علمی میان ساختار– کارگزار و مواضع فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قبال فرایند جهانی شدن است, طبیعتا نوع پژوهش, توصیفی– تبیینی است که با استفاده از روش مطالعه ی کتابخانه ای-اسنادی, منابع و داده های مختلف, جمع آوری و مورد تحلیل قرار می گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گرامیان، سعیده السادات، و پورقوشچی، محمدرضا. (1394). جهانی شدن و مواضع فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از منظر نظریه ی ساختار– کارگزار. مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی(مطالعات راهبردی جهانی شدن)، 6(16 (پیاپی 19) )، 130-166. SID. https://sid.ir/paper/229831/fa

    Vancouver: کپی

    گرامیان سعیده السادات، پورقوشچی محمدرضا. جهانی شدن و مواضع فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از منظر نظریه ی ساختار– کارگزار. مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی(مطالعات راهبردی جهانی شدن)[Internet]. 1394؛6(16 (پیاپی 19) ):130-166. Available from: https://sid.ir/paper/229831/fa

    IEEE: کپی

    سعیده السادات گرامیان، و محمدرضا پورقوشچی، “جهانی شدن و مواضع فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از منظر نظریه ی ساختار– کارگزار،” مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی(مطالعات راهبردی جهانی شدن)، vol. 6، no. 16 (پیاپی 19) ، pp. 130–166، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/229831/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button