مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

733
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,631
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی ارزیابی ملی علم، فناوری و نوآوری براساس شاخص های کارایی، اثربخشی و سودمندی

صفحات

 صفحه شروع 205 | صفحه پایان 229

چکیده

 بررسی تجربه ی ارزیابی علم, فناوری و نوآوری (STI) در کشور نشان می دهد که در ابعاد مختلف سیاستی, نهادی, قانونی و فرهنگی چالش های بسیاری وجود دارد. این مقاله با هدف ریشه یابی دلایل ناکارآمدی تجربه ی فعلی و شناسایی ابعاد بافتاری حاکم بر ارزیابی STI در کشور, عارضه یابی نواقص موجود را پی می گیرد. به این منظور, تجربیات مشابه ارزیابی ملی STI در پنج سطح نظام, چارچوب, نگاشت, الگو و فرایندِ ارزیابی به صورت نظام مند تحلیل و جایگاه ایران در مقایسه با سایر کشورها تعیین شده است. نتایج مطالعات اسنادی, پیمایش میدانی و شواهد تجربی نشان می دهد که یکی از گلوگاه های اصلی عدم کارآمدی نظام ارزیابی ملی STI, رویکرد الگوی شاخص محور مبتنی بر کنترل هزینه کرد سازمان های دست اندرکار بوده است؛ لذا در این مقاله الگوی مطلوب ارزیابی, که مبتنی بر تلفیق رویکردهای شاخص محور و عملکردگرا است, با هدف ایجاد یادگیری و امکان تخصیص بهینه ی منابع در نظام موجود, به صورت مفهومی طراحی شده است. نتایج توسعه ی الگو همراه با انتخاب 45 گونه ی شاخصی و براساس سه گروه سازمانی, پنج حوزه ی تخصصی و سه نوع نتیجه ی عملکردی حاصل شده است که درمورد هر سازمان به یک داشبورد ارزیابی عملکرد مشتمل بر پنج نمودار راداری ختم می شود. داشبورد طراحی شده از طریق ارزیابی عملکرد سه نهاد دانشگاهی (دانشگاه تهران, دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه شاهد) اعتبارسنجی شده است. نتایج این ارزیابی با خروجی الگوی پیشین مقایسه شده است و مؤید تأثیر جدی الگوی ارزیابی بر تحلیل نتایج سیاست گذاری و مدیریت سطح کلان حوزه ی STI است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاضی نوری، سیدسپهر، و فرازکیش، مهدیه. (1397). الگوی ارزیابی ملی علم, فناوری و نوآوری براساس شاخص های کارایی, اثربخشی و سودمندی. مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی(مطالعات راهبردی جهانی شدن)، 8(27 )، 205-229. SID. https://sid.ir/paper/229866/fa

    Vancouver: کپی

    قاضی نوری سیدسپهر، فرازکیش مهدیه. الگوی ارزیابی ملی علم, فناوری و نوآوری براساس شاخص های کارایی, اثربخشی و سودمندی. مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی(مطالعات راهبردی جهانی شدن)[Internet]. 1397؛8(27 ):205-229. Available from: https://sid.ir/paper/229866/fa

    IEEE: کپی

    سیدسپهر قاضی نوری، و مهدیه فرازکیش، “الگوی ارزیابی ملی علم, فناوری و نوآوری براساس شاخص های کارایی, اثربخشی و سودمندی،” مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی(مطالعات راهبردی جهانی شدن)، vol. 8، no. 27 ، pp. 205–229، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/229866/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button