مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,719
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,403
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چالش های آموزش بزرگسالان و راهکارهایی جهت بهبود: پژوهش زمینه ای

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 134

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف «شناسایی چالش های پیشروی آموزش بزرگسالان و راهکارهایی جهت بهبود آن» انجام شده است. محقق جهت دستیابی به هدف پژوهش از روش کیفی نظریه ی زمینه ای استفاده کرده است. مشارکت کنندگان تحقیق صاحب نظران و متخصصان موضوعی آموزش بزرگسالان, گروه های مرجع محلی, مدیران وکارشناسان سازمان نهضت سوادآموزی مناطق و شهرستان های استان فارس, مدیران و کارشناسان اداره ی کل آموزش و پرورش استان فارس, آموزش دهندگان و سوادآموزان بودند که مصاحبه با استفاده از «رویکرد هدفمند», با «روش گلوله برفی» و استفاده از «معیار اشباع نظری» با 72 نفر به عنوان نمونه صورت گرفت. روش گردآوری اطلاعات انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. نتایج حاصل از مصاحبه ها براساس فرایند نظریه ی داده بنیاد, طی مراحل سه گانه کدگذاری (باز, محوری و انتخابی) به ترتیب 509 کد باز, 99 مفهوم و 14 مقوله استخراج شد. در مرحله ی نهایی نیز مقولات در ذیل مؤلفه های اساسی نظریه ی داده بنیاد شامل مقوله ی محوری (چالش های پیش روی نهضت سوادآموزی), شرایط علّی (مشکلات محتوایی دروس, مشکلات آموزشی و مشکلات اقتصادی سوادآموزان), شرایط محیطی (مشکلات ساختاری سازمان نهضت سواد آموزی), شرایط واسطه ای (موانع فرهنگی, مشکلات مربوط به آموزش دهندگان و مشکلات مربوط به سوادآموزان), راهبردها (اصلاح محتوای درسی برای سوادآموزان, اقدامات قانونی, ارائه ی تسهیلات به آموزش دهندگان, افزایش منابع, امکانات و تسهیلات و اصلاح و تجدیدنظر دوره های آموزشی) و پیامدها (تسریع در روند توسعه) قرار گرفتند. با توجه به یافته های حاصل از الگوی پارادایمی پژوهش, می توان گفت سازمان نهضت سوادآموزی باید عوامل زمینه ای, محیطی و علّی حاصل از پژوهش حاضر را در نظر داشته باشد و در بازبینی مجدد برنامه های پیش رو عوامل به مورد اشاره در برنامه ریزی خود توجه کند. نکته قابل توجه این است که سازمان نهضت سوادآموزی و مراکز سوادآموزی در سطح خرد و کلان, با عوامل زمینه ای, محیطی و علّی مورد اشاره پژوهش حاضر روبرو هستند و از طرفی در برنامه های جاری خود به صورت جدی بدان توجهی نشده و حتی راهبردهایی که در پژوهش حاضر بدان اشاره شده است نیز تحت تاثیر این عوامل خواهند بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رمضانی، سیده گل افروز، مهنی، امید، و عزیزی، نعمت اله. (1397). چالش های آموزش بزرگسالان و راهکارهایی جهت بهبود: پژوهش زمینه ای. مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی(مطالعات راهبردی جهانی شدن)، 8(29 )، 115-134. SID. https://sid.ir/paper/229946/fa

    Vancouver: کپی

    رمضانی سیده گل افروز، مهنی امید، عزیزی نعمت اله. چالش های آموزش بزرگسالان و راهکارهایی جهت بهبود: پژوهش زمینه ای. مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی(مطالعات راهبردی جهانی شدن)[Internet]. 1397؛8(29 ):115-134. Available from: https://sid.ir/paper/229946/fa

    IEEE: کپی

    سیده گل افروز رمضانی، امید مهنی، و نعمت اله عزیزی، “چالش های آموزش بزرگسالان و راهکارهایی جهت بهبود: پژوهش زمینه ای،” مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی(مطالعات راهبردی جهانی شدن)، vol. 8، no. 29 ، pp. 115–134، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/229946/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا