Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,023
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,231
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعلیم و تربیت انتقادی و پیوندهای آن با برنامه آموزش فلسفه برای کودکان

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 42

چکیده

 برنامه آموزش فلسفه برای کودکان, به منزله رویکردی تربیتی با محوریت گفت و شنود و با هدف پرورش تفکر مسوولانه, خلاق, و نقاد, متاثر از دیدگاه های تربیتی چندی است که در پژوهش های داخلی درباره برخی از آن ها تحقیق و بررسی صورت گرفته است. در این میان به دیدگاه تعلیم و تربیت انتقادی, که از دهه های پایانی قرن بیستم در فضاهای آموزشی دنیا تاثیر فراوانی داشته, کم تر توجه شده است. این مقاله, ضمن بررسی خاستگاه ها, ماهیت, و ویژگی های تعلیم و تربیت انتقادی یا رادیکال, این رویکرد را بنابر آرای برجسته ترین مربی آن, پائولو فریره, تبیین می کند. به این منظور ماهیت تعلیم و تربیت و مهم ترین مفاهیم و مضامین در اندیشه این مربی انتقادی قرن بیستم بررسی خواهد شد. نتایج مطالعات حاکی از برخی تشابهات در دو نگره تربیتی (رویکرد انتقادی و برنامه آموزش فلسفه برای کودکان) است که با روش استنتاجی به دست آمده است؛ شباهت هایی همچون پرورش تفکر و آگاهی انتقادی, طرح مساله, آموزگار در نقش تسهیل گر, حلقه کندوکاو فلسفی و حلقه فرهنگی, شیوه آموزشی گفت و شنود بین آموزگار و دانش آموز به جای روش سنتی انتقال یک جانبه و تک گویانه مطالب از آموزگار به یادگیرندگان, مخالفت با تاکید صرف بر حافظه و حفظ طوطی وار مطالب, تاکید بر مشارکت فعال و آزادی عمل دانش آموزان و یادگیرندگان در فرایند آموزشی, تشویق به خوداندیشی و تفکر متاملانه که در هر دو دیدگاه به وضوح دیده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    راجی، ملیحه. (1391). تعلیم و تربیت انتقادی و پیوندهای آن با برنامه آموزش فلسفه برای کودکان. تفکر و کودک، 3(1)، 15-42. SID. https://sid.ir/paper/230238/fa

    Vancouver: کپی

    راجی ملیحه. تعلیم و تربیت انتقادی و پیوندهای آن با برنامه آموزش فلسفه برای کودکان. تفکر و کودک[Internet]. 1391؛3(1):15-42. Available from: https://sid.ir/paper/230238/fa

    IEEE: کپی

    ملیحه راجی، “تعلیم و تربیت انتقادی و پیوندهای آن با برنامه آموزش فلسفه برای کودکان،” تفکر و کودک، vol. 3، no. 1، pp. 15–42، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/230238/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا