مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,616
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

821
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

راهبردسنجی توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام (با استفاده از مدل SWOT و تشکیل ماتریس اندازه گیری کمی راهبردی QSPM)

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 104

چکیده

 نقش صنعت گردشگری برای ایجاد تعادل بین توسعه پایدار و ارتقا سطح کیفی زندگی جوامع محلی, بسیار با اهمیت و قابل توجه است و به طور موثری می تواند مشکلات جوامع فقیر و کم درآمد را مهار کند. در این تحقیق تلاش شده است تا ضمن تحلیل وضعیت موجود, به بررسی نقاط ضعف, قوت, فرصت ها و تهدیدات استان ایلام در زمینه توسعه صنعت گردشگری پرداخته شود. به این منظور ابتدا با استفاده از داده های به دست آمده از پرسشنامه به تعیین ابعاد چهارگانه مدل SWOT پرداخته شده و بر پایه نتایج به دست آمده, راهبردهایی برای وضعیت های مختلف تعیین گردید و در نهایت با استفاده از ماتریس اندازه گیری کمی, هر یک از راهبردها با استفاده از مولفه های چندگانه مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته اند. نتایج تحقیق نشان داد امتیاز موزون استان ایلام در ماتریس های عوامل خارجی =3.06 (مطلوب) و عوامل داخلی =2.05 می باشد که بدین ترتیب وضعیت کلی استان, در خانه شماره 2 ماتریس ترکیبی قرار می گیرد که بیانگر اتخاذ راهبردهای رشد و توسعه در رابطه با توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام با توجه به گشایش مرز عراق است. همچنین سنجش کمی راهبردها نشان داد از بین راهبردهای تدوین شده, راهبرد تمرکز بر نیازها و دست یابی به پیش شرطهای اصلی توسعه, نظیرگسترش راه ها, ایجاد شبکه ریلی (ST7) و تاکید بر مزیت های اصلی در معرفی موقعیت مرزی استان (ST1) با داشتن بالاترین نمره (به ترتیب 2.3 و 1.66) دارای بیشترین جذابیت, و راهبرد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی (ST4) با نمره 0.81 دارای کمترین جذابیت می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیدی، نبی. (1391). راهبردسنجی توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام (با استفاده از مدل SWOT و تشکیل ماتریس اندازه گیری کمی راهبردی QSPM). برنامه ریزی منطقه ای، 2(5)، 95-104. SID. https://sid.ir/paper/230755/fa

    Vancouver: کپی

    امیدی نبی. راهبردسنجی توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام (با استفاده از مدل SWOT و تشکیل ماتریس اندازه گیری کمی راهبردی QSPM). برنامه ریزی منطقه ای[Internet]. 1391؛2(5):95-104. Available from: https://sid.ir/paper/230755/fa

    IEEE: کپی

    نبی امیدی، “راهبردسنجی توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام (با استفاده از مدل SWOT و تشکیل ماتریس اندازه گیری کمی راهبردی QSPM)،” برنامه ریزی منطقه ای، vol. 2، no. 5، pp. 95–104، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/230755/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button