مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

396
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

584
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بسته ی آموزشی روان شناختی رانندگان بر رفتارهای دوستانه و احساس خصومت رانندگان اتوبوس های درون شهری تهران

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 118

چکیده

 هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی بسته ی آموزشی روان شناختی بر رفتارهای دوستانه و احساس خصومت در رانندگان اتوبوس های درون شهری تهران بود. روش: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون تک روی است. نمونه با روش در دسترس انتخاب شد که شامل 209 نفر از رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی شهر تهران بود. این آزمودنی ها به صورت تصادفی در چهار گروه تقسیم شدند و آموزش ها را دریافت کردند. برای جمع آوری داده ها از شرکت کنندگان خواسته شد در دو مرحله ی پیش آزمون و پس آزمون به مقیاس رفتارهای دوستانه (ریزمن, 1983) و سیاهه ی احساس خصومت ردفورد – ویلیامز (ویلیامز, 1998) پاسخ دهند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که مداخله ی حاضر به افزایش میانگین مربوط به زیرمقیاس های رفتارهای دوستانه و کاهش میانگین احساس خصومت منجر شده است؛ اگرچه این کاهش, تفاوت معنی داری را در میزان خصومت آزمودنی ها بین پیش آزمون و پس آزمون ایجاد نکرد. بحث و نتیجه گیری: بسته ی آموزشی حاضر توانسته است رفتار دوستانه و برخی خرده مقیاس های آن را بهبود بخشد؛ اما بر احساس خصومت مؤثر نبوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکوهی یکتا، محسن، اکبری زردخانه، سعید، و حدادی، روح اله. (1397). اثربخشی بسته ی آموزشی روان شناختی رانندگان بر رفتارهای دوستانه و احساس خصومت رانندگان اتوبوس های درون شهری تهران. فصلنامه علمی راهور، 7(24 )، 93-118. SID. https://sid.ir/paper/231534/fa

    Vancouver: کپی

    شکوهی یکتا محسن، اکبری زردخانه سعید، حدادی روح اله. اثربخشی بسته ی آموزشی روان شناختی رانندگان بر رفتارهای دوستانه و احساس خصومت رانندگان اتوبوس های درون شهری تهران. فصلنامه علمی راهور[Internet]. 1397؛7(24 ):93-118. Available from: https://sid.ir/paper/231534/fa

    IEEE: کپی

    محسن شکوهی یکتا، سعید اکبری زردخانه، و روح اله حدادی، “اثربخشی بسته ی آموزشی روان شناختی رانندگان بر رفتارهای دوستانه و احساس خصومت رانندگان اتوبوس های درون شهری تهران،” فصلنامه علمی راهور، vol. 7، no. 24 ، pp. 93–118، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/231534/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button