Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

742
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

527
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدل پیش بینی تعداد تصادفات در میادین شهری به کمک شبکه عصبی (نمونه موردی: شهر اردبیل)

صفحات

 صفحه شروع 191 | صفحه پایان 226

چکیده

 زمینه و هدف ده درصد کل تصادفات در منطقه موردمطالعه مربوط به تصادفات در میادین شهری می باشد. هدف از این پژوهش, تعیین پارامترهای موثر در تصادفات در میادین شهری و ارائه مدل پیش بینی فراوانی تصادفات می باشد. روش: روش این پژوهش به صورت توصیفی-پیمایشی است. در این پژوهش, 456 تصادف که در 26 میدان شهر اردبیل از سال 1393 تا 1395 رخ داده است, بررسی و عوامل موثر در هریک از آن تصادفات جمع آوری شدند. عوامل به صورت پرسش نامه طراحی شد تا با استفاده از روش طیف لیکرت و روش دلفی و نظرسنجی از خبرگان, عوامل موثر پالایش و پارامترهای نهایی جهت مدل سازی انتخاب شوند. نمونه آماری, 102 نفر انتخاب شد. تعداد 40 پارامتر اولیه موثر در تصادفات انتخاب شدند. پرسش نامه ها با آزمون های آماری و میانگین و توان افتراقی تجزیه وتحلیل شدند که تعداد 16 پارامتر با تاثیر بالا برای مدل سازی شناخته شدند. تحلیل و مقایسه نتایج مدل سازی به دو روش انجام شد؛ روش اول, استفاده از مدل آماری رگرسیون خطی با نرم افزار مینی تب 14 و روش دوم, استفاده از مدل شبکه عصبی مصنوعی با نرم افزار متلب است. یافته ها نتایج تحلیل آماری نشان می دهد که از بین مدل های رگرسیون ارائه شده, بهترین مدل پیش بینی فراوانی تصادفات شامل سه پارامتر حجم ترافیک میدان, تعداد معابر منتهی به میدان, وجود یک مکان تولید و جذب سفر است. همچنین نتایج تحلیل شبکه عصبی نیز نشان داد که مدل برتر در پیش بینی تعداد تصادفات, مدلی با 4 پارامتر ورودی حجم ترافیک اصلی, وجود ایستگاه تاکسی و اتوبوس, سرعت گیر در معابر اصلی و تعداد معابر منتهی به چهارراه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فائزی، سیدفرزین، و میرزایی، محسن. (1398). ارائه مدل پیش بینی تعداد تصادفات در میادین شهری به کمک شبکه عصبی (نمونه موردی: شهر اردبیل). فصلنامه علمی راهور، 8(31 )، 191-226. SID. https://sid.ir/paper/231556/fa

    Vancouver: کپی

    فائزی سیدفرزین، میرزایی محسن. ارائه مدل پیش بینی تعداد تصادفات در میادین شهری به کمک شبکه عصبی (نمونه موردی: شهر اردبیل). فصلنامه علمی راهور[Internet]. 1398؛8(31 ):191-226. Available from: https://sid.ir/paper/231556/fa

    IEEE: کپی

    سیدفرزین فائزی، و محسن میرزایی، “ارائه مدل پیش بینی تعداد تصادفات در میادین شهری به کمک شبکه عصبی (نمونه موردی: شهر اردبیل)،” فصلنامه علمی راهور، vol. 8، no. 31 ، pp. 191–226، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/231556/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا