مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

880
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

611
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی حوادث ترافیکی با استفاده از مدل فضایی ناحیه ای (موردمطالعه: تهران بزرگ، سال 1396)

صفحات

 صفحه شروع 165 | صفحه پایان 190

چکیده

 تصادفات ترافیکی به صورت یک معضل اجتماعی در کشور مطرح است که همه ساله جان تعداد زیادی از مردم را گرفته و هزینه های اقتصادی بزرگی را به جامعه وارد می کند. در سال های اخیر, در بحث مدیریت ترافیک به روش های پیش بینی تصادفات توجه زیادی شده است. پیش بینی حادثه, اثر زیادی در کاهش تلفات, جراحات و خسارات مالی ناشی از بروز تصادفات دارد. هدف اصلی این مطالعه, پیش بینی حوادث ترافیکی با استفاده از مدل فضایی ناحیه ای تهران بزرگ در سال 1396 می باشد. این پژوهش از نظر روش گردآوری داده ها, توصیفی-مقطعی است. جامعه آماری پژوهش حاضر, آمار و داده های مربوط به تصادفات در مناطق 22 گانه شهر تهران در سال 1396 بوده که در بانک اطلاعاتی پلیس راهور ناجا ثبت شده است. در این پژوهش, ضمن بررسی عوامل موثر بر حوادث ترافیکی, برای تحلیل داده های و ارائه مدل های پیش بینی, از مدل رگرسیون فضایی ناحیه ای استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که سه عامل انسانی, راه و وسایل نقلیه, از عوامل موثر بر تصادفات ترافیکی شهر تهران بوده اند؛ به نحوی که متغیرهای کمکی تعداد سفرهای جذب شده و سفرهای تولیدشده بر شدت حوادث ترافیکی (تخلفات تامه تصادفات یعنی تغییر مسیر ناگهانی, عدم توجه به جلو, رعایت نکردن حق تقدم و عدم رعایت فاصله طولی) تاثیرگذار هستند؛ به نحوی که افزایش یک درصدی در سفر جذب شده و تولیدشده به ترتیب به افزایش 7/21 و 2/23 درصدی نرخ تخلفات رانندگی منجر می شود. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که با لحاظ نمودن ساختار همبستگی داده های شمارشی می توان به مدل های پیش بینی حوادث ترافیکی در سال های آینده پرداخته و عوامل موثر بر آن ها را تعیین و کنترل نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کرمی، حمیدرضا. (1398). پیش بینی حوادث ترافیکی با استفاده از مدل فضایی ناحیه ای (موردمطالعه: تهران بزرگ, سال 1396). فصلنامه علمی راهور، 8(31 )، 165-190. SID. https://sid.ir/paper/231557/fa

    Vancouver: کپی

    کرمی حمیدرضا. پیش بینی حوادث ترافیکی با استفاده از مدل فضایی ناحیه ای (موردمطالعه: تهران بزرگ, سال 1396). فصلنامه علمی راهور[Internet]. 1398؛8(31 ):165-190. Available from: https://sid.ir/paper/231557/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا کرمی، “پیش بینی حوادث ترافیکی با استفاده از مدل فضایی ناحیه ای (موردمطالعه: تهران بزرگ, سال 1396)،” فصلنامه علمی راهور، vol. 8، no. 31 ، pp. 165–190، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/231557/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button