Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,990
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

760
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی آسیب های حوادث ترافیکی و عوامل مرتبط در شاهرود

صفحات

 صفحه شروع 225 | صفحه پایان 233

چکیده

 مرگ و میر و جراحت های ناشی از حوادث ترافیکی از مشکلات مهم بهداشتی و اقتصادی ـ اجتماعی ایران است. هدف از این مطالعه, بررسی الگوی آسیب های حوادث ترافیکی در شهرستان شاهرود است تا بتوانیم با بهره گیری از نتایج آن و تنظیم راهبردهای پیشگیری, صدمات حوادث ترافیکی را بهبود بخشیم.مطالعه توصیفی ـ تحلیلی در مورد مصدومین حوادث ترافیکی به اجرا درآمد که در مرکز ترومای بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود در 6 ماه اول سال1384 پذیرفته شده بودند. داده ها با استفاده از پرسشنامه شامل مشخصات جمعیت شناختی, اطلاعات پیش بیمارستانی و اطلاعات زمان بستری جمع آوری و تحلیل گردید.یافته ها نشان دادند که از تعداد 621 مصدوم حوادث ترافیکی در مدت شش ماه, 72 درصد مرد هستند و میانگین سنی مردان و زنان به ترتیب برابر 29.2±15.2 و 32±16.6 سال است. گروه سنی 29-20 و 19-13 سال به ترتیب با 188 (30.3 درصد) و 122 نفر (19.6 درصد) دارای بیشترین مصدومیت هستند. در داخل شهر, موتورسواران با 53.7 درصد و در خارج از شهر, مسافرین و رانندگان خودرو با 62 درصد بیشترین فراوانی مصدومین را داشتند. نسبت بستری شدن در این مطالعه برابر 63.8 درصد و میانگین روزهای بستری 3 روز (انحراف معیار 3.4) بوده است. 8 نفر از مصدومین به علت ترومای ناشی از حوادث ترافیکی دچار قطع عضو شدند. بیشترین موارد مصدومیت (30 درصد) در بین ساعات 10صبح تا 1 بعد از ظهر اتفاق افتاده است و شکستگی ها با 41.4 درصد, شایع ترین صدمات وارده به مصدومین بوده اند. 90.1 درصد از رانندگان موتور از کلاه ایمنی و 44.1 درصد از رانندگان ماشین مصدوم از کمربند ایمنی در هنگام سانحه استفاده نمی کردند. در دوره مطالعه از بین مصدومین ارجاع شده به مرکز تروما, 31 مورد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی ثبت شده بود که 18 درصد از موارد مرگ ثبت شده در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود را تشکیل می دهند.این مطالعه اطلاعات مفیدی برای تعیین اولویت ها در پیشگیری از آسیب های حوادث ترافیکی فراهم نمود. تعداد کمی از رانندگان موتور و خودرو در هنگام تصادف از کلاه و کمربند ایمنی استفاده کرده بودند. راهکارهای اصلی برای کاهش آسیب های حوادث ترافیکی شامل بهبود محیط جاده ها, برقرار نمودن قوانین ایمنی, افزایش اتحاد ذی نفعان و تغییر آگاهی و عملکرد ایمنی است و به طور خاص قانون کمربند و کلاه ایمنی باید به درستی اجرا شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صادقیان، فریده، خسروی، احمد، امامیان، محمدحسن، و یونسیان، ربابه. (1387). الگوی آسیب های حوادث ترافیکی و عوامل مرتبط در شاهرود. پایش، 7(3)، 225-233. SID. https://sid.ir/paper/24099/fa

Vancouver: کپی

صادقیان فریده، خسروی احمد، امامیان محمدحسن، یونسیان ربابه. الگوی آسیب های حوادث ترافیکی و عوامل مرتبط در شاهرود. پایش[Internet]. 1387؛7(3):225-233. Available from: https://sid.ir/paper/24099/fa

IEEE: کپی

فریده صادقیان، احمد خسروی، محمدحسن امامیان، و ربابه یونسیان، “الگوی آسیب های حوادث ترافیکی و عوامل مرتبط در شاهرود،” پایش، vol. 7، no. 3، pp. 225–233، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/24099/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا