مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

642
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

502
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی تأثیر شرایط آب وهوایی و محیطی روی شدت تصادفات تکوسیله ای

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 176

چکیده

 زمینه و هدف: دلایل مختلفی در وقوع تصادفات دخالت دارند که شناخت تمامی آن ها تقریباً امکان پذیر نیست؛ اما با مطالعه ی دقیق این پدیده می توان برخی از علل اصلی را که نقش بیشتری در وقوع این پدیده دارند, شناسایی کرد. ازآنجایی که شرایط آب وهوایی و محیطی تأثیر قابل توجهی در شدت تصادفات دارند, در این پژوهش به برآورد و بررسی شدت تصادفات تک وسیله ای در شرایط آب وهوایی مختلف پرداخته شده است تا فاکتورهای آب وهوایی و محیطی تأثیرگذار شناسایی شوند. روش: به دلیل آنکه شدت تصادفات, ماهیت ترتیبی دارند, برای مدل سازی از مدل های لوجیت ترتیبی استفاده گردید. برای به دست آوردن مدل نهایی, ابتدا تمامی متغیرها وارد مدل شدند و با استفاده از روش حرکت رو به عقب, متغیرهایی که معناداری کافی نداشتند, از مدل حذف شدند. پس از مدل سازی, تحلیل حساسیت روی متغیرهای نهایی صورت گرفت تا تأثیر تغییرات هریک از متغیرها روی شدت تصادفات تک وسیله ای به دست آید. داده های تصادفات تک وسیله ای محور اهر-کلیبر به عنوان نمونه ی آماری از محورهای استان آذربایجان شرقی انتخاب گردید که تصادفات تک وسیله ای در این محور شامل 225 تصادف خسارتی, 85 تصادف جرحی و 14 تصادف فوتی بوده اند. یافته ها و نتیجه گیری: در مدل نهایی این محور, 5 متغیر مستقل به دست آمد که همگی از نوع متغیرهای گسسته هستند و فرض صفربودن ضرایب متغیر در این مدل رد شد. این متغیرها عبارتند از متغیر دمای هوای بیش از 20 درجه ی سانتی گراد, متغیر بارش برف, متغیر بارش باران بیش از 6 میلی متر, متغیر فصل پاییز و متغیر فصل زمستان. همه ی متغیرها ضریب مثبت به دست آوردند و رابطه ی مستقیمی با افزایش شدت تصادفات تک وسیله ای داشتند. با استفاده از این نتایج می توان احتمال شدت تصادفات تک وسیله ای در این محور را برای روز موردنظر تخمین زد و نظارت پلیس راه, آمادگی نیروهای امدادی و اورژانس را مدیریت کرد. همچنین از نتایج این مدل پیش بینی می توان در مدیریت دینامیکی ترافیک, سیستم های هشدار هوا, مدیریت هوشمند ایمنی راه ها و مدیریت محدودیت سرعت وسایل نقلیه استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یزدانی، میربهادر، رصافی، امیرعباس، و میرزایی، فاضل. (1397). ارزیابی تأثیر شرایط آب وهوایی و محیطی روی شدت تصادفات تکوسیله ای. فصلنامه علمی راهور، 7(25 )، 143-176. SID. https://sid.ir/paper/231573/fa

    Vancouver: کپی

    یزدانی میربهادر، رصافی امیرعباس، میرزایی فاضل. ارزیابی تأثیر شرایط آب وهوایی و محیطی روی شدت تصادفات تکوسیله ای. فصلنامه علمی راهور[Internet]. 1397؛7(25 ):143-176. Available from: https://sid.ir/paper/231573/fa

    IEEE: کپی

    میربهادر یزدانی، امیرعباس رصافی، و فاضل میرزایی، “ارزیابی تأثیر شرایط آب وهوایی و محیطی روی شدت تصادفات تکوسیله ای،” فصلنامه علمی راهور، vol. 7، no. 25 ، pp. 143–176، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/231573/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button