مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

7,367
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,742
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه سطح فعالیت های جسمانی با رشد مهارت های حرکتی پایه در کودکان مقطع ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 178

چکیده

 هدف این تحقیق بررسی ارتباط مهارت های حرکتی پایه (مهارت های جابجایی و کنترل شی ء) و فعالیت های جسمانی (فعالیت های سازمان یافته و فعالیت های ایستا) بود. همچنین نقش شاخص توده بدنی (BMI) به عنوان متغیر تعدیل کننده بررسی شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان 6 تا 12 ساله شهر قزوین بود که 116 نفر از آنها به طور تصادفی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. مهارت های حرکتی پایه با استفاده از آزمون رشد حرکتی درشت (TGMD-2) مورد ارزیابی قرار گرفتند و فعالیت های روزانه نیز به وسیله پرسش نامه فعالیت های یک سال گذشته (آرون و همکاران, 1995) که بوسیله محقق تعدیل شده بود, بررسی شدند. برای محاسبه شاخص توده بدنی, قد و وزن آزمودنی ها اندازه گیری شد. با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن, ارتباط بین مهارت های حرکتی پایه و فعالیت های روزانه ارزیابی شد. بر اساس نتایج این تحقیق و در سطح آلفای p£0.05, مجموع مهارت های پایه ارتباط معنی داری با فعالیت های سازمان یافته داشتند (R=0.56), اما با فعالیت های ایستا ارتباط معنی داری دیده نشد (R=-0.38). نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که کودکانی که سطح بالاتری از فعالیت های سازمان یافته را دارند در مهارت های حرکتی پایه عملکرد بهتری خواهند داشت اما سطح بالای فعالیت های ایستا تاثیر معنی داری بر این مهارت ها ندارد. همچنین بر اساس این یافته ها, اضافه وزن و سطوح بالاتر از طبیعی شاخص توده بدنی در کودکان, مشارکت در فعالیت های بدنی را محدود می کند. از آنجا که شرکت در کلاس ها و برنامه های تربیت بدنی در رشد مهارت های پایه کودکان نقش اساسی دارد, تنظیم فعالیت های سازمان یافته مناسب بوسیله والدین و معلمان تربیت بدنی اهمیت ویژه ای می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وزینی طاهر، امیر، حیاتی، امیر، و پاک ضمیر، فراز. (1392). رابطه سطح فعالیت های جسمانی با رشد مهارت های حرکتی پایه در کودکان مقطع ابتدایی. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، 5(14)، 163-178. SID. https://sid.ir/paper/232873/fa

    Vancouver: کپی

    وزینی طاهر امیر، حیاتی امیر، پاک ضمیر فراز. رابطه سطح فعالیت های جسمانی با رشد مهارت های حرکتی پایه در کودکان مقطع ابتدایی. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)[Internet]. 1392؛5(14):163-178. Available from: https://sid.ir/paper/232873/fa

    IEEE: کپی

    امیر وزینی طاهر، امیر حیاتی، و فراز پاک ضمیر، “رابطه سطح فعالیت های جسمانی با رشد مهارت های حرکتی پایه در کودکان مقطع ابتدایی،” رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، vol. 5، no. 14، pp. 163–178، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/232873/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button