مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

824
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

805
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر یادگیری قیاسی، آشکار و ترکیبی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت حرکتی پیچیده

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 136

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, مقایسه اثر یادگیری قیاسی, آشکار و ترکیبی بر اکتساب, یادداری و انتقال مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. بدین منظور, 48 دانش آموز دختر 17-15 سال به صورت تصادفی انتخاب شدند و بر اساس نمرات آزمون بارفیکس اصلاح شدهبه چهار گروه همگن 12 نفره تقسیم گردیدند و به شکل تصادفی, تحت شرایط تمرینی مختلف (قیاسی, آشکار, آشکار قیاسی و قیاسی آشکار) قرار گرفتند. شرکت کنندگان پس از دو جلسه آشنایی با مهارت های پایه رشته بسکتبال و پیش آزمون, چهار روز به تمرین پرتاب آزاد بسکتبال پرداختند. علاوه براین, به آزمودنی های گروه آشکار برگه ای حاوی هشت دستورالعمل ارائه گشت و به گروه قیاسی, دستورالعمل قیاسی "چوب عصا" داده شد. دو گروه دیگر (گروه قیاسی آشکار و آشکار قیاسی) نیز به صورت ترکیبی به تمرین مهارت مورد نظر پرداختند. پس از مرحله اکتساب, آزمون اکتساب انجام شد و یک هفته بعد, آزمون یادداری, انتقال و پروتکل کلامی به عمل آمد. همچنین, به منظور تحلیل دقت پرتاب در مراحل اکتساب از تحلیل واریانس مختلط (4*4) (گروه*روز) استفاده شد, در مراحل آزمون, تحلیل واریانس مختلط (4*4) (گروه* آزمون) به کار رفت و برای تعیین محل معناداری بین گروه ها, آزمون تعقیبی توکی در سطح معناداری P£0.05 مورداستفاده قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که در مراحل مختلف یادگیری, بین گروه قیاسی با گروه آشکار و گروه های ترکیبی و نیز بین گروه قیاسی آشکار و آشکار قیاسی تفاوت معناداری وجود دارد (P£0.05), بنابراین, می توان نتیجه گرفت که استفاده از قیاس چوب عصا و روش تمرینی قیاسی آشکار به یادگیری بهتر پرتاب آزاد بسکتبال منجر می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهابی کاسب، محمدرضا، مکملی جهرمی، مینا، و استیری، زهرا. (1395). اثر یادگیری قیاسی, آشکار و ترکیبی بر اکتساب, یادداری و انتقال مهارت حرکتی پیچیده. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، 8(26 )، 119-136. SID. https://sid.ir/paper/232896/fa

    Vancouver: کپی

    شهابی کاسب محمدرضا، مکملی جهرمی مینا، استیری زهرا. اثر یادگیری قیاسی, آشکار و ترکیبی بر اکتساب, یادداری و انتقال مهارت حرکتی پیچیده. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)[Internet]. 1395؛8(26 ):119-136. Available from: https://sid.ir/paper/232896/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا شهابی کاسب، مینا مکملی جهرمی، و زهرا استیری، “اثر یادگیری قیاسی, آشکار و ترکیبی بر اکتساب, یادداری و انتقال مهارت حرکتی پیچیده،” رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، vol. 8، no. 26 ، pp. 119–136، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/232896/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button