مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

368
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

134
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر جفت شدگی ویژگی شخصیتی رقابت جویی و غیررقابت جویی و محیط تمرینی در تمرین مشاهده ای بر یادگیری پرتاب دارت

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 116

چکیده

 هدف از انجام این پژوهش, تعیین تأثیر جفت شدگی ویژگی شخصیتی رقابت جویی و غیررقابت جویی ومحیط تمرینی در تمرین مشاهده ای بر اکتساب, یادداری و انتقال پرتاب دارت بود. تعداد 60 دانش آموز دختر مقطع متوسطه با دامنة سنی 12 تا 15 سال به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و براساس امتیاز کسب شده از پرسش نامة سوگیری ورزشی گیل و دیتر (1988) در چهار گروه رقابت جو و غیررقابت جو با تمرین مشاهده ای محیط رقابتی و نیز رقابت جو و غیررقابت جو با تمرین مشاهده ای محیط غیر رقابتی قرار گرفتند. پس از پیش آزمون, آزمودنی ها به مدت چهار هفته, هر هفته دو جلسه و در هرجلسه دو بار به مشاهدة محیط های موردنظر پرداختند. بلافاصله پس از اتمام دورة تمرین, از هر چهار گروه آزمون یادداری فوری و یک هفته پس از آن, آزمون یادداری تأخیری و انتقال گرفته شد. داده ها با آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در مرحلة یادداری و انتقال, در محیط رقابتی و غیررقابتی تفاوت معناداری بین ورزشکاران گروه رقابت جو و غیررقابت جو وجود داشت و میانگین امتیاز پرتاب دارت در آزمودنی های با ویژگی شخصیتی همسان با محیط بیشتر بود. براساس دیدگاه تعاملی, وقتی سطح رقابت جویی افراد با سطح رقابت محیط تمرین در تعامل مثبت و صحیحی قرار می گیرد, بهترین سطح عملکرد را از خود نشان می دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خاکسار بلداجی، مهرانگیز، رافعی بروجنی، مهدی، و موحدی، احمدرضا. (1398). تأثیر جفت شدگی ویژگی شخصیتی رقابت جویی و غیررقابت جویی و محیط تمرینی در تمرین مشاهده ای بر یادگیری پرتاب دارت. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، 11(35 )، 103-116. SID. https://sid.ir/paper/232929/fa

    Vancouver: کپی

    خاکسار بلداجی مهرانگیز، رافعی بروجنی مهدی، موحدی احمدرضا. تأثیر جفت شدگی ویژگی شخصیتی رقابت جویی و غیررقابت جویی و محیط تمرینی در تمرین مشاهده ای بر یادگیری پرتاب دارت. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)[Internet]. 1398؛11(35 ):103-116. Available from: https://sid.ir/paper/232929/fa

    IEEE: کپی

    مهرانگیز خاکسار بلداجی، مهدی رافعی بروجنی، و احمدرضا موحدی، “تأثیر جفت شدگی ویژگی شخصیتی رقابت جویی و غیررقابت جویی و محیط تمرینی در تمرین مشاهده ای بر یادگیری پرتاب دارت،” رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، vol. 11، no. 35 ، pp. 103–116، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/232929/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button