مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

817
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

729
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روایی و پایایی آزمون رشد مهارت های حرکتی درشت اولریخ – نسخة سوم در کودکان دختر و پسر هفت تا نه سالة شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 148

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی جنبه های روان سنجی (پایایی و روایی) مجموعه آزمونمهارت های حرکتی درشت اولریخ – نسخة سوم در کودکان هفت تا نه سالة تهرانی بود. روش پژوهش, توصیفی و طرح پژوهش, مقطعی بود. تعداد 234 کودک هفت تا نه سالة شهر تهران از سه منطقة غرب, مرکز و جنوب شرق تهران به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار این پژوهش مجموعة آزمون مهارت های حرکتی درشت اولریخ – نسخة سوم بود. برای تحلیل داده ها از روش های آماری تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از تکنیک مدل بندی معادلات ساختاری (SEM), آلفای کرونباخ, ضریب همبستگی درون طبقه ای, ضریب همبستگی پیرسون و T زوجی استفاده شد. پایایی همسانی درونی خرده آزمون مهارت های توپی, جابجایی و کل آزمون برای دختران به ترتیب برابر با 74/0, 78/0 و 77/0, برای پسران به ترتیب برابر با 69/0, 85/0 و 78/0 و پایایی آزمون– آزمون مجدد برابر با 84/0, 73/0 و 79/0 به دست آمدند. ضرایب مربوط به پایایی درون ارزیاب خرده آزمون های توپی, جابجایی و کل آزمون به ترتیب برابر با 89/0, 92/0 و 91/0 و پایایی بین ارزیاب ها به ترتیب برابر با 85/0, 89/0 و 87/0 به دست آمد. روایی سازه, مدل دوعاملی اولریخ ازطریق تحلیل عاملی تأییدی تأیید شد. ضرایب همبستگی بین متغیر سن و نمرات خرده آزمون ها معنادار بودند و در سطح متوسط قرار داشتند. ضرایب مربوط به پایایی سازه ای در خرده مقیاس های توپی و جابجایی به ترتیب برابر با 74/0 و 71/0 بود؛ بنابراین, آزمون و خرده مقیاس های آن از پایایی سازه ای خوبی برخوردارند. با توجه به تأیید هر دو جنبة پایایی و روایی آزمون TGMD-3, می توان با اطمینان از این مجموعة آزمون برای ارزیابی و سنجش رشد مهارت های حرکتی درشت در کودکان هفت تا نه سالة شهر تهران استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلامی، صدیقه، رحیمیان مشهدی، مریم، و شمسی پور دهکردی، پروانه. (1398). روایی و پایایی آزمون رشد مهارت های حرکتی درشت اولریخ – نسخة سوم در کودکان دختر و پسر هفت تا نه سالة شهر تهران. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، 11(36 )، 127-148. SID. https://sid.ir/paper/232941/fa

    Vancouver: کپی

    سلامی صدیقه، رحیمیان مشهدی مریم، شمسی پور دهکردی پروانه. روایی و پایایی آزمون رشد مهارت های حرکتی درشت اولریخ – نسخة سوم در کودکان دختر و پسر هفت تا نه سالة شهر تهران. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)[Internet]. 1398؛11(36 ):127-148. Available from: https://sid.ir/paper/232941/fa

    IEEE: کپی

    صدیقه سلامی، مریم رحیمیان مشهدی، و پروانه شمسی پور دهکردی، “روایی و پایایی آزمون رشد مهارت های حرکتی درشت اولریخ – نسخة سوم در کودکان دختر و پسر هفت تا نه سالة شهر تهران،” رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، vol. 11، no. 36 ، pp. 127–148، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/232941/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button