مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,373
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

968
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثر تمرینات ایروبیک و پیلاتس بر عملکرد شناختی زنان سالمند

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 46

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, مقایسه اثر دو نوع تمرین ایروبیک و پیلاتس بر عملکرد شناختی زنان سالمند می باشد. بدین منظور, 54 سالمند به صورت دردسترس انتخاب گردیدند و به شکل تصادفی به سه گروه تمرین ایروبیک (با میانگین سنی 67.78±4.85 سال), تمرین پیلاتس (با میانگین سنی 66.50±5.49 سال) و بدون تمرین (کنترل) (با میانگین سنی 68.58±6.27 سال) تقسیم شدند. گروه های تجربی به مدت 12 هفته, سه جلسه در هفته و 60 دقیقه در هر جلسه در تمرینات مربوطه شرکت کردند و شرکت کنندگان گروه کنترل نیز ملزم شدند که در هیچ گونه تمرینات سازمان یافته ای شرکت نکنند و تنها به فعالیت های روزانه خود مشغول باشند. شایان ذکر است که عملکرد شناختی, قبل و بعد از دوره مداخله اندازه گیری شد. همچنین, به منظور سنجش عملکرد شناختی از آزمون دسته بندی کارت ویسکانسین استفاده شد و جهت تحلیل داده ها, تحلیل واریانس یک راهه با کمک نرم افزار اس. پی. اس. اس (نسخه 16) به کار رفت. یافته ها نشان می دهد که هم تمرینات ایروبیک و هم تمرینات پیلاتس باعث بهبود عملکرد شناختی در مولفه خطای درجاماندگی (شکل گیری مفاهیم, سودبردن از تصحیح و انعطاف پذیری شناختی) می شود (P<0.001). همچنین, برمبنای یافته ها, اختلاف معناداری به لحاظ آماری بین گروه های تحت مطالعه از منظر مولفه تعداد طبقات تکمیل شده (نگهداری مفاهیم) مشاهده نمی شود (P=0.052). علاوه براین, نتایج بیانگر این است که تمرینات پیلاتس نسبت به تمرینات ایروبیک, به لحاظ اثر گذاری بر عملکرد شناختی در مولفه خطای درجاماندگی مفیدتر می باشد (P<0.05). به طورکلی, می توان گفت که استفاده از تمرکزهای ذهنی مکرر که ماهیت ورزش پیلاتس می باشد ممکن است عامل برتری این ورزش نسبت به ایروبیک در بهبود بیشتر عملکرد شناختی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موحدی، احمدرضا، رجبی، حمید، و رضوانی بروجنی، الهام. (1395). مقایسه اثر تمرینات ایروبیک و پیلاتس بر عملکرد شناختی زنان سالمند. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، 8(25 )، 29-46. SID. https://sid.ir/paper/232965/fa

    Vancouver: کپی

    موحدی احمدرضا، رجبی حمید، رضوانی بروجنی الهام. مقایسه اثر تمرینات ایروبیک و پیلاتس بر عملکرد شناختی زنان سالمند. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)[Internet]. 1395؛8(25 ):29-46. Available from: https://sid.ir/paper/232965/fa

    IEEE: کپی

    احمدرضا موحدی، حمید رجبی، و الهام رضوانی بروجنی، “مقایسه اثر تمرینات ایروبیک و پیلاتس بر عملکرد شناختی زنان سالمند،” رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، vol. 8، no. 25 ، pp. 29–46، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/232965/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button