مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,508
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,144
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چارچوب نظری عرضه پول

صفحات

 صفحه شروع 175 | صفحه پایان 204

چکیده

 مبحث پول یکی از مناقشه برانگیزترین مباحث اقتصادی است؛ به طوری که فهم صحیح مفاهیم مرتبط با پول, شرط اساسی درک مناسب از کارکرد اقتصاد و تعامل اجزای آن محسوب می شود. این پژوهش با هدف بررسی و نقد عرضه پول در سطح کلان (با پایه های خرد) در اقتصاد متعارف و اقتصاد با رویکرد اسلامی به روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته و به این پرسش ها پاسخ می دهد: خلق پول, در اقتصاداسلامی امکان پذیر است؟ عرضه پول درون زاست یا برون زا؟ عرضه پول در اقتصاد با رویکردی اسلامی تابع چه متغیرهایی است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد ایراداتی که به خلق پول از منظر اقتصاد اسلامی وارد است عبارتند از: بی ثباتی اقتصادی, فقدان عدالت اجتماعی, کاهش رشد اقتصادی, عدم ایفای تعهد بازپرداخت سپرده ها توسط بانک ها. لذا خلق پول از هیچ توسط بانک ها در اقتصاد با رویکرد اسلامی مشروعیت ندارد. در چارچوب آموزه های اسلامی, امکان انتشار پول متناسب با تولید حقیقی فقط برای دولت (بانک مرکزی) وجود دارد, چرا که دولت اسلامی در راستای منافع عمومی قدم برمی دارد و لذا منافع ناشی از انتشار پول دوباره به خود مردم باز خواهد گشت. بانک های تجاری یک واسطه مالی هستند که امکان خلق پول ندارند و سپرده های بانکی, پول محسوب نمی شوند. در اقتصاد با رویکرد اسلامی, با توجه به دیدگاه تطابق گرایان و با محدودیت قائل شدن در زمینه نرخ بهره بر اساس آموزه های اسلامی, عرضه پول درون زا در نظرگرفته می شود. در پایان, عوامل مؤثر بر عرضه پول عبارتند از: تولید حقیقی, تورم, درجه اعتماد مردم به نظام پولی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عیسوی، محمود، مجاهدی موخر، محمدمهدی، خادم علیزاده، امیر، و آقاجانی، معصومه. (1398). چارچوب نظری عرضه پول. راهبرد اقتصادی، 8(28 )، 175-204. SID. https://sid.ir/paper/233821/fa

    Vancouver: کپی

    عیسوی محمود، مجاهدی موخر محمدمهدی، خادم علیزاده امیر، آقاجانی معصومه. چارچوب نظری عرضه پول. راهبرد اقتصادی[Internet]. 1398؛8(28 ):175-204. Available from: https://sid.ir/paper/233821/fa

    IEEE: کپی

    محمود عیسوی، محمدمهدی مجاهدی موخر، امیر خادم علیزاده، و معصومه آقاجانی، “چارچوب نظری عرضه پول،” راهبرد اقتصادی، vol. 8، no. 28 ، pp. 175–204، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/233821/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button