مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,797
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

707
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان عربی: فی إشکالیة ضبط المصطلح المعجمیّ (عنوان فارسی: چالش ثبت اصطلاحات واژه نامه ای)

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 52

کلیدواژه

المعجماتی (کلیدواژه فارسی: واژه نامهQ2
واژه پژوهی)Q2

چکیده

 چکیده عربی:لقد قال الحکماء قدیماً: "إنّ العلمَ لغةٌ, أُحْکِمَ وضعُها". ویفید هذا القول فی أن علی العالم أو الباحث أن ینزل کَلِمَهُ فی مواضعه, أی أن یصوغ مصطلحاته بدقة وسلاسة ووضوح, وذلک عندما یعبر عن أفکاره وآرائه, ویقدم شروحاته واستقراءاته ونظریاته. انطلاقاً من هذا, فإنّ دراستی تروم إلی معالجة إشکالیة المصطلح المعجمی فی وضعه وتوحیده وتنمیطه, لما یترتب علی ذلک من نتائج جیدة, وبخاصة فیما یتعلق بالمنظومة التواصلیة فی الحقلین العلمی والتعلیمی. وتحاول هذه الدراسة أن تخصص مصطلحات عربیة أو معرّبة للمفاهیم والتصورات المعجمیة الوافدة. وتستند إلی المبدأ المصطلحی القاضی بالتخلص من الاشتراک اللفظی, کما تطبق مبدأ آخر هو الاقتصاد فی اللغة الذی یرمی إلی تیسیر الاتصال, ومفاده أن المصطلح الذی یتألف من لفظ واحد أفضل من المصطلح الذی یتکون من لفظین فأکثر. لقد قام هذا البحث بطرح مقابلات عربیّة لبعض المصطلحات الغربیّة, وهذه المقابلات لم تأتِ ثمرة جهد شخصی فحسب, بل تمَّ رصد ما هو متداول أو مقترح فی المراجع والمعجمات اللسانیّة المختلفة. چکیده فارسی:حکیمان در قدیم گفته اند: علم کلمه ای است که موقعیت محکمی دارد. این بدان معناست که دانشمند یا پژوهشگر باید از کلمات در جای خودش استفاده کند, یعنی در زمان بیان افکار و نظرات خود, اصطلاحات خود را با دقت و روانی و وضوح شکل دهد, و شرح ها, خوانش ها و نظریاتش را ارائه دهد. بر این اساس, مقاله حاضر به دنبال بررسی چالش وضع کردن, یکسان سازی والگوسازی اصطلاح واژه نامه ای است که نتایج خوبی به ویژه در سیستم ارتباطی در دو زمینه علمی و آموزشی دارد. این پژوهش به دنبال این است که برای مفاهیم و تصوارت واژه نامه ای دخیل, اصطلاحات عربی یا عربی شده ای ارائه کند. در این زمینه استناد به مبدا اصطلاحی است که به اشتراک لفظی پایان می دهد, همچین یک اصل دیگر یعنی اقتصاد زبانی به کار می رود که به دنبال آسان کردن ارتباط است و مفاد آن این است که اصطلاحی که از یک لفظ تشکیل می شود, بهتر از اصطلاحی است که از دو لفظ و بیشتر تشکیل می شود. این پژوهش معادل های عربی برای برخی اصطلاحات غربی ارائه داده است و این معادل ها فقط نتیجه فعالیت شخصی نبوده است, بلکه نتیجه دنبال کردن اصطلاحات رایج یا پیشنهادی در منابع و واژه نامه های مختلف بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بلال شبانی، بانا. (1396). عنوان عربی: فی إشکالیة ضبط المصطلح المعجمیّ (عنوان فارسی: چالش ثبت اصطلاحات واژه نامه ای). دراسات فی اللغه العربیه و آدابها، 8(25 )، 31-52. SID. https://sid.ir/paper/235066/fa

    Vancouver: کپی

    بلال شبانی بانا. عنوان عربی: فی إشکالیة ضبط المصطلح المعجمیّ (عنوان فارسی: چالش ثبت اصطلاحات واژه نامه ای). دراسات فی اللغه العربیه و آدابها[Internet]. 1396؛8(25 ):31-52. Available from: https://sid.ir/paper/235066/fa

    IEEE: کپی

    بانا بلال شبانی، “عنوان عربی: فی إشکالیة ضبط المصطلح المعجمیّ (عنوان فارسی: چالش ثبت اصطلاحات واژه نامه ای)،” دراسات فی اللغه العربیه و آدابها، vol. 8، no. 25 ، pp. 31–52، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/235066/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button