مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,609
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

675
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: همبستگی اجتماعی در قرآن (عنوان عربی: التکافل الاجتماعی فی القرآن الکریم)

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 48

چکیده

 چکیده فارسی:شاید اولین بار دورکیم مفهوم همبستگی اجتماعی را وارد جامعه شناسی کرد. وی از درون تقسیم کار در نظام اجتماعی, مفهوم همبستگی اجتماعی را به دست آورد. دورکیم دستگاه مفهومی و تحلیلی خاصی را طراحی می کند که اضلاع چهارگانه آن عبارتند از: تقسیم کار اجتماعی, وجدان جمعی, همبستگی اجتماعی و حقوق.از سوی دیگر, قرآن کریم ضمن پاسداشت همبستگی اجتماعی, نقطه عزیمت متفاوتی را برمی گزیند تا به جای دستگاهی لرزان بر بنیان های اعتباری, نظریه خود در این باره را بر شالوده های فطری و تکوینی استوار سازد. قرآن کریم, اصلی ترین عامل همبستگی را دین الهی قرار می دهد که ریشه آن فطری و تکوینی است. همچنین از مولفه های تکوینی و اجتماعی دیگری همچون روابط خانواده و خویشاوندی, نام می برد. هرچند هیچ یک از این عوامل اجتماعی نمی تواند در تراز اسلام و ایمان به خدای واحد قرار گیرد.این مقاله با رویکرد تحلیلی و توصیفی, به واکاوی مفهوم همبستگی اجتماعی در قرآن می پردازد.   چکیده عربی:ربما أن دورکایم کان أول من أدخل مفهوم التکافل الاجتماعی فی علم الاجتماع, حیث استنتج هذا المفهوم من باطن تقسیم العمل فی النظام الاجتماعی. فهو طرح المکون المفهومی والتحلیل الخاص به فی أربعة أبواب, وهی: تقسیم العمل الاجتماعی, الضمیر الجماعی, التکافل الاجتماعی, الحقوق.أما القرآن الکریم فقد جلل التکافل الاجتماعی, ولکنه یختار نقطة انطلاق مختلفة وذلک لکی یستبدل الرسوخ المتزلزل المستند إلی المبانی الاعتباریة بما هو ثابت, فبنی نظریته علی أسس فطریة وتکوینیة. فالقرآن الکریم یری أن العامل الأساسی فی التکافل هو الدین الإلهی الناشئ من جذور فطریة وتکوینیة, وکذلک یذکر بعض المسائل التکوینیة والاجتماعیة الأخری, کالعلاقات الأسریة والنسبیة. وبالطبع فإن العوامل الاجتماعیة کافة لا یمکن أن تقارن مع الإسلام والإیمان بالله الواحد عزوجل.یقوم الباحث فی هذه المقالة بدراسة وتحلیل مفهوم التکافل الاجتماعی فی القرآن الکریم, وذلک بأسلوب تحلیلی نظری.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسامی، فاضل. (1390). عنوان فارسی: همبستگی اجتماعی در قرآن (عنوان عربی: التکافل الاجتماعی فی القرآن الکریم). معرفت فرهنگی اجتماعی، 2(4 (پیاپی 8))، 29-48. SID. https://sid.ir/paper/235414/fa

    Vancouver: کپی

    حسامی فاضل. عنوان فارسی: همبستگی اجتماعی در قرآن (عنوان عربی: التکافل الاجتماعی فی القرآن الکریم). معرفت فرهنگی اجتماعی[Internet]. 1390؛2(4 (پیاپی 8)):29-48. Available from: https://sid.ir/paper/235414/fa

    IEEE: کپی

    فاضل حسامی، “عنوان فارسی: همبستگی اجتماعی در قرآن (عنوان عربی: التکافل الاجتماعی فی القرآن الکریم)،” معرفت فرهنگی اجتماعی، vol. 2، no. 4 (پیاپی 8)، pp. 29–48، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/235414/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا