مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,486
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

768
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیگیری روند تاثیر آموزش روانی خانواده محور برمبنای الگوی آتکینسون و کویا بر عود و شدت علائم اسکیزوفرنی

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 33

چکیده

 مقدمه: عودهای مکرر علائم و بستری شدن متعدد بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی تاثیرات زیادی بر هزینه های درمانی خانواده های این بیماران و نظام سلامت می گذارد. این مطالعه باهدف پیگیری روند نه ماهه تاثیر آموزش روانی برمبنای الگوی آتکینسون و کویا بر عود و شدت علائم اسکیزوفرنی انجام شد.روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی روی 100 بیمار مبتلابه اسکیزوفرنی بستری, درسال 1396 در شهر قزوین انجام شد. بیماران به شکل تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل از قرار هر گروه 50 بیمار تقسیم شدند. در گروه آزمون جلسات آموزش روانی خانواده, با حضور مراقب اصلی, در 8 جلسه برگزار شد. جهت پیگیری میزان عود و شدت علائم بیماران از پرسشنامه PANSS که یکی از ابزارهای سنجش شدت علائم و عود بیماری می باشد, استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 23 و آمار توصیفی و آمار استنباطی نظیر آزمون های آنالیز واریانس, Chi-Square, آزمون t زوجی و مستقل تجزیه وتحلیل شدند.یافته ها: بیشترین تاثیر در کاهش شدت علائم گروه آزمون در ماه پنجم بود که شدت علائم به طور میانگین 8.16 امتیاز کاهش پیدا کرد که این رابطه معنی دار بود (P=0.001). در ماه ششم شدت علائم گروه آزمون نسبت به ماه قبل به طور میانگین یک امتیاز افزایش پیدا کرد, تا ماه هشتم امتیاز شدت علائم تقریبا ثابت شد و در ماه نهم 0.36 امتیاز افزایش پیدا کرد. نتایج نشان داد بین آموزش روانی و عود بیماری اسکیزوفرنی به جز ماه اول در تمامی ماه ها رابطه معنی داری وجود داشت.نتیجه گیری: باتوجه به پیگیری روند نه ماهه, آموزش روانی بر کاهش شدت علائم و عود اسکیزوفرنی می تواند موثر باشد. با توجه به یافته های این پژوهش بهتر است هر شش ماه آموزش ها تکرار شوند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حاجی آقایی، ناصر، شیخی، محمدرضا، ضیغمی، رضا، و علیپور، محمود. (1396). پیگیری روند تاثیر آموزش روانی خانواده محور برمبنای الگوی آتکینسون و کویا بر عود و شدت علائم اسکیزوفرنی. روان پرستاری، 5(4)، 27-33. SID. https://sid.ir/paper/235890/fa

Vancouver: کپی

حاجی آقایی ناصر، شیخی محمدرضا، ضیغمی رضا، علیپور محمود. پیگیری روند تاثیر آموزش روانی خانواده محور برمبنای الگوی آتکینسون و کویا بر عود و شدت علائم اسکیزوفرنی. روان پرستاری[Internet]. 1396؛5(4):27-33. Available from: https://sid.ir/paper/235890/fa

IEEE: کپی

ناصر حاجی آقایی، محمدرضا شیخی، رضا ضیغمی، و محمود علیپور، “پیگیری روند تاثیر آموزش روانی خانواده محور برمبنای الگوی آتکینسون و کویا بر عود و شدت علائم اسکیزوفرنی،” روان پرستاری، vol. 5، no. 4، pp. 27–33، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/235890/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button