مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,154
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

919
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه خوش بینی علمی و انگیزه پیشرفت با توجه به نقش واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 61

چکیده

 هدف پژوهش, بررسی رابطه خوش بینی علمی و انگیزه ی پیشرفت تحصیلی با توجه به نقش واسطه ای خود کارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه دوم, بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. تعداد 296 نفر از دانش آموزان با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه پژوهش, برآورد و با روش نمونه گیری خوشه ای, انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده سه پرسشنامه؛ خوش بینی علمی تی شانن موران و همکاران(2012), انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمانس (1970) و خودکارآمدی موریس(2001) بود. تحلیل داده ها به کمک شاخص های آماری توصیفی و نیز آزمون های آماری؛ همبستگی گشتاوری پیرسون و رگرسیون گام به گام انجام شد. یافته ها نشان داد؛ میزان خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان بالاتر از متوسط و معنی دار بود. اثر مستقیم خوش بینی علمی دانش آموزان بر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت, مثبت و معنادار بود. اثر خودکار آمدی تحصیلی بر انگیزه پیشرفت مثبت و معنادار بود. خوش بینی علمی دانش آموزان به واسطه خود کارآمدی تحصیلی اثر غیرمستقیم بر انگیزه پیشرفت تحصیلی داشت. نتایج تحلیل مسیر مبین برازش کافی مدل مفهومی پژوهش بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حامدی نسب، صادق، و عسگری، علی. (1397). بررسی رابطه خوش بینی علمی و انگیزه پیشرفت با توجه به نقش واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 15(2 (پیاپی 28) )، 49-61. SID. https://sid.ir/paper/236015/fa

    Vancouver: کپی

    حامدی نسب صادق، عسگری علی. بررسی رابطه خوش بینی علمی و انگیزه پیشرفت با توجه به نقش واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)[Internet]. 1397؛15(2 (پیاپی 28) ):49-61. Available from: https://sid.ir/paper/236015/fa

    IEEE: کپی

    صادق حامدی نسب، و علی عسگری، “بررسی رابطه خوش بینی علمی و انگیزه پیشرفت با توجه به نقش واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی،” پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، vol. 15، no. 2 (پیاپی 28) ، pp. 49–61، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/236015/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button