مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

953
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,309
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و تحلیل دیدگاه انسان شناختی هایدگر درباره فناوری و دلالت های آن در تعلیم و تربیت

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 138

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل دیدگاه انسان شناختی هایدگر در خصوص فناوری و استنتاج دلالت های آن در تعلیم و تربیت انجام گرفته است. روش مورد استفاده در این پژوهش, "روش تحلیل مفهومی" بوده است. بر اساس هدف و روش تحقیق, سه سوال پژوهشی به این شرح, صورت بندی شده است: الف) نگاه انسان شناختی هایدگر به فناوری چگونه است ب) دیدگاه های موافق و مخالف درباره نگاه انسان شناختی هایدگر به فناوری کدام اند ج) دلالت های تربیتی دیدگاه انسان شناختی هایدگر به فناوری چه می باشند؟. یافته های حاصل از پاسخ به سوال اول نشان می دهد که: از نظر هایدگر, فناوری از دازاین انسان خارج شده و فرهنگ خاص خود را بر وی حاکم کرده است. هایدگر راه برون رفت از این مشکل را روی آوردن به هنر می داند. یافته های حاصل از پاسخ به سوال دوم نشان می دهد که: برخی فیلسوفان مانند لیوتار و مارکوزه نسبت به دیدگاه تقدیرگرای هایدگر به فناوری موافق هستند و برخی دیگر مانند برگمن, دریفوس, یاسپرس, هابرماس و فینبرگ, با این دیدگاه هایدگر موافق نبوده و آن را تعدیل کرده اند. آنان با کاربرد فناوری در زندگی, با لحاظ شرایطی, موافق هستند. یافته های حاصل از پاسخ به سوال سوم نشان می دهد که: اگر چه کاربردهای فناوری در تعلیم و تربیت امروز رو به گسترش است لیکن, لازم است در استفاده از این پدیده, اصالت و فردیت شاگردان و معلمان حفظ شود, گستره فناوری در معنای واقعی آن (که شامل هنر هم می شود) مورد نظر قرار گیرد, زبان فناوری گفتمان غالب در تعلیم و تربیت نگردد و شاگردان و معلمان در سیطره فناوری قرار نگیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهدی زاده بیدگلی، زهره، میرزامحمدی، محمدحسن، و رهنما، اکبر. (1394). بررسی و تحلیل دیدگاه انسان شناختی هایدگر درباره فناوری و دلالت های آن در تعلیم و تربیت. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 22 (دوره جدید)(6)، 123-138. SID. https://sid.ir/paper/236038/fa

    Vancouver: کپی

    مهدی زاده بیدگلی زهره، میرزامحمدی محمدحسن، رهنما اکبر. بررسی و تحلیل دیدگاه انسان شناختی هایدگر درباره فناوری و دلالت های آن در تعلیم و تربیت. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)[Internet]. 1394؛22 (دوره جدید)(6):123-138. Available from: https://sid.ir/paper/236038/fa

    IEEE: کپی

    زهره مهدی زاده بیدگلی، محمدحسن میرزامحمدی، و اکبر رهنما، “بررسی و تحلیل دیدگاه انسان شناختی هایدگر درباره فناوری و دلالت های آن در تعلیم و تربیت،” پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، vol. 22 (دوره جدید)، no. 6، pp. 123–138، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/236038/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button