نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    22 (دوره جدید)
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2527
  • دانلود: 

    1467
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه علی میان متغیرهای هوش عمومی و هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی با میانجی گری اضطراب امتحان و سازگاری در دانش آموزان سال اول دبیرستان های دولتی شهرستان بروجرد بوده است. نمونه پژوهش متشکل از 395 دانش آموز (197 پسر و 198 دختر) بوده که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، انتخاب شده اند. آزمودنی ها پرسشنامه های اطلاعات شخصی، آزمون هوشی ریون، مقیاس هوش هیجانی پترایدز و فورنهام، مقیاس اضطراب امتحان اسپیل برگر و مقیاس سازگاری دانش آموزان دبیرستانی را تکمیل کرده اند. عملکرد تحصیلی دانش آموزان از معدل پایان سال تحصیلی آن ها به دست آمده است. روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری بوده است. نتایج نشان داد؛ مدل پیشنهادی، برازنده داده ها است و مسیرهای مستقیم از هوش عمومی به عملکرد تحصیلی و سازگاری، مسیر مستقیم از سازگاری به عملکرد تحصیلی مثبت و معنی دار است. مسیر مستقیم هوش هیجانی به عملکرد تحصیلی منفی و معنی دار است. مسیر مستقیم هوش هیجانی به سازگاری نیز مثبت و معنی دار است. مسیرهای مستقیم هوش هیجانی و هوش عمومی به اضطراب امتحان منفی و معنی دار است هم چنین مسیر مستقیم اضطراب امتحان به عملکرد تحصیلی منفی و معنی دار است. نقش میانجی گری سازگاری نیز تایید شده است. تحلیل رگرسیون متغیرهای پیش بین روی عملکرد تحصیلی نشان داد؛ مجموع متغیرهای هوش عمومی، هوش هیجانی، اضطراب امتحان و سازگاری توانستند 0.59 واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین کنند همچنین مشخص شد که نقش هوش عمومی در مقایسه با هوش هیجانی در پیش بینی عملکرد تحصیلی، برجسته تر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2527

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1467 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

البرزی محبوبه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    22 (دوره جدید)
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    19-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1411
  • دانلود: 

    1059
چکیده: 

نگرش، نقش به سزایی در بروز رفتارهای مختلف دارد. پژوهش حاضر نقش واسطه ای هسته کنترل در خلاقیت اجتماعی کودکان را با توجه به نگرش های خلاقانه آنان، بررسی کرده است. نمونه پژوهش تعداد 105 نفر دانش آموز دختر و پسر کلاس پنجم ابتدایی شهر شیراز بوده اند که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از میان چهار ناحیه ی آموزش و پرورش شهر شیراز، انتخاب شده اند. خلاقیت اجتماعی بر اساس روش ماچیراد و لوبارت، هسته کنترل از طریق مقیاس هسته کنترل درونی و بیرونی نویکی و استریکلند و نگرش به خلاقیت نیز با پرسشنامه نگرش خلاقانه اسکافر و بریجز، اندازه گیری شد. روایی و پایایی ابزارها نیز بررسی و تامین شده است. نتایج حاکی از آن است که نگرش خلاقانه، پیش بینی کننده منفی و معنادار هسته کنترل و هسته کنترل نیز پیش بینی کننده منفی و معنادار خلاقیت اجتماعی است. نتایج حاصل تاکیدی بر نقش مثبت و معنادار نگرش به خلاقیت بر خلاقیت اجتماعی با توجه به نقش واسطه ای، هسته کنترل است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1411

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1059 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    22 (دوره جدید)
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    31-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3904
  • دانلود: 

    3923
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش تدریس بدیعه پردازی بر پرورش خلاقیت دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل بوده است. از جامعه ی آماری دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی روستاهای منطقه اورامان استان کردستان دو کلاس پایه پنجم به روش نمونه گیری تصادفی ساده، به ترتیب شامل 15 و 18 نفر دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری آزمون استاندارد خلاقیت تورنس تصویری (فرم ب) بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و نیز استنباطی به کمک آزمون تحلیل کوواریانس انجام شده است. یافته های پژوهش نشان داد؛ بین میزان خلاقیت دانش آموزان آموزش دیده با روش بدیعه پردازی و دانش آموزان با روش تدریس سنتی، تفاوت معنی دار وجود دارد. روش تدریس بدیعه پردازی موجب افزایش خلاقیت دانش آموزان گروه آزمایش شده است. میزان توانایی ابتکار و بسط دانش آموزان آموزش دیده با روش بدیعه پردازی به طور معنی داری بالاتر از دانش آموزان با روش سنتی است ولی تفاوت بین میزان سیالی و انعطاف پذیری دانش آموزان دو گروه معنی دار نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3904

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3923 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    22 (دوره جدید)
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    45-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2674
  • دانلود: 

    2119
چکیده: 

پژوهش حاضر در راستای تحلیل محتوای مولفه های درون فردی هوش هیجانی در کتب بخوانیم دوره تحصیلی ابتدایی با تاکید بر دیدگاه بار - ان (خودآگاهی هیجانی، جرأتمندی، خودتنظیمی، خودشکوفایی و استقلال) انجام شده است. روش تحلیل، مقوله ای (مولفه ای) بوده است. جامعه پژوهش، کلیه کتب فارسی بخوانیم دوره تحصیلی ابتدایی بوده و تمامی محتوای شش کتاب بخوانیم مربوط به شش پایه دوره ابتدایی مورد بررسی قرار گرفته اند. واحد تحلیل نیز جمله و مضمون بوده است. داده ها با استفاده از آمار توصیفی تحلیل شده اند. نتایج نشان داد؛ با افزایش حجم محتوای کتاب درسی (بجز پایه ششم)، میزان توجه محتوا به عوامل درون فردی هوش هیجانی افزایش یافته به گونه ای که میزان توجه در پایه اول به میزان (%1.98)، در پایه دوم (%9.33)، در پایه سوم (%18.24)، در پایه چهارم (%18.67)، در پایه پنجم (%31.11) و در پایه ششم (%20.65) بوده است. بیشترین میزان توجه به عامل خودشکوفایی و کمترین توجه به عامل جرأتمندی بوده است بنابراین به برخی از مولفه ها کمتر توجه شده است. با توجه به نظریه هایی همچون منطقه تقریبی رشد، پیشنهاد می شود تا حدی به همه مولفه ها در هر پایه تحصیلی پرداخته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2674

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2119 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

زاهدی سکینه | فخری زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    22 (دوره جدید)
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    67-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    949
  • دانلود: 

    814
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر تحلیل ساختار عاملی سیاهه راهبردهای یادگیری و مطالعه وین اشتاین و پالمر (2002) بوده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی بوده اند که با روش نمونه گیری خوشه ای 600 نفر انتخاب و به سیاهه 80 سوالی راهبردهای یادگیری و مطالعه، پاسخ داده اند. داده ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شدند. نتایج نشان داد؛ تحلیل عاملی اکتشافی مبین مدل اندازه گیری پنج عاملی شامل؛ هدفمندی تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی، توجه و تمرکز، پردازش اطلاعات و خودآزمایی است. قرارگیری گویه های جدید در پنج عامل از الگوی عاملی جدیدی خبر می دهد. لازم است پژوهشگران به بافت فرهنگی مرتبط با راهبردهای یادگیری و مطالعه و ابزار سنجش آن و نیز رواسازی ابزارهای مناسب با فرهنگ که در جوامع مختلف برای سنجش این راهبردها، تدارک دیده شده اند، توجه نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 949

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 814 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    22 (دوره جدید)
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    83-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1885
  • دانلود: 

    824
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی در تعامل با سبک های یادگیری (وابسته به زمینه و نابسته به زمینه) بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهرستان ارومیه، انجام گرفته است. روش پژوهش نیمه آزمایشی و بر اساس طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهرستان ارومیه بوده اند که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 124 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند (چهارکلاس درس؛ دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل). محتوای درس در گروه آزمایشی به شیوه یادگیری مشارکتی و در گروه کنترل به شیوه سنتی ارائه گردیده است. جهت اندازه گیری میزان پیشرفت تحصیلی از آزمون پیشرفت تحصیلی با ملاحظات تامین روایی و پایایی، استفاده گردیده است. برای اندازه گیری سبک های یادگیری وابسته به زمینه و نابسته به زمینه، از آزمون گروهی اشکال نهفته ویتکن استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد؛ پیشرفت تحصیلی گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل به طور معناداری بیشتر بوده است. روش مشارکتی با در نظر گرفتن سبک یادگیری بر نمرات پیشرفت تحصیلی درس ریاضی، تاثیر مثبت داشته است همچنین در شرایطی که سبک یادگیری آزمودنی ها وابسته به زمینه باشد، روش مشارکتی نسبت به روش سنتی، تاثیر بیشتر بر میزان پیشرفت تحصیلی آزمودنی ها دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1885

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 824 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    22 (دوره جدید)
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    97-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2387
  • دانلود: 

    5521
چکیده: 

پژوهش حاضر به دنبال تبیین ماهیت برنامه درسی میان رشته ای و نسبت آن با اثربخشی محتوای برنامه درسی مدارس است. سازمان دهی میان رشته ای؛ ارتباط دادن و درهم آمیختن محتوا و فرایندهای برنامه درسی به منظور انسجام و تعمیق تجربیات یادگیری فراگیران است. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی و به منظور گردآوری داده های لازم جهت پاسخ گویی به سوال های پژوهش، اسناد و مدارک موجود و مرتبط با استفاده از فرم گردآوری داده جمع آوری و به شیوه کیفی، تحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان داد؛ صاحب نظران هر یک تعریف خاصی از سازماندهی میان رشته ای داشته و معتقدند؛ سازمان دهی میان رشته ای جزو روش های سازماندهی با محوریت رشته است که می توان آن را درهم آمیختن محتوا، فرایندها و مهارت های برنامه درسی به منظور انسجام تجربیات یادگیری، تعریف نمود. عمده ترین مولفه های مبین برنامه درسی اثربخش شامل؛ معناداری محتوای برنامه درسی، فعال بودن یادگیرنده در فرایند ارائه محتوا، ارتباط محتوا با زندگی، درگیر شدن یادگیرنده با محتوا، قابلیت فهم و تناسب محتوا با استعدادهای یادگیرنده است. نمونه های تجربی بهره گیری از سازماندهی میان رشته ای به منظور اثربخش سازی محتوا را می توان در گزارش های؛ اشمیت (1983)، فرند (1984)، آشباخر (1991)، لیوتان (1991)، ویلت (1992)، سیمانو و کلوتس (1997)، ملنیک و شوبرت (1997)، اریکسون (1998)، تاپ، گراندگنت، استلر، پاولوسکی و بوندی (1998)، سوزان (1998) و پنا، براون، آدامز، دکر (1999) یافت. نتایج مبین اثربخشی سازماندهی میان رشته ای برنامه درسی در زمینه هایی چون؛ یادگیری معنادار، به فعالیت واداشته شدن یادگیرندگان، پرهیز از حفظ طوطی وار، انطباق محتوا با زندگی، رعایت اصل قابل فهم بودن، تناسب محتوا با مختصات یادگیرنده و زمینه سازی برای یادگیری های آتی دانست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2387

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5521 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    22 (دوره جدید)
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    123-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    949
  • دانلود: 

    1272
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل دیدگاه انسان شناختی هایدگر در خصوص فناوری و استنتاج دلالت های آن در تعلیم و تربیت انجام گرفته است. روش مورد استفاده در این پژوهش، "روش تحلیل مفهومی" بوده است. بر اساس هدف و روش تحقیق، سه سوال پژوهشی به این شرح، صورت بندی شده است: الف) نگاه انسان شناختی هایدگر به فناوری چگونه است ب) دیدگاه های موافق و مخالف درباره نگاه انسان شناختی هایدگر به فناوری کدام اند ج) دلالت های تربیتی دیدگاه انسان شناختی هایدگر به فناوری چه می باشند؟. یافته های حاصل از پاسخ به سوال اول نشان می دهد که: از نظر هایدگر، فناوری از دازاین انسان خارج شده و فرهنگ خاص خود را بر وی حاکم کرده است. هایدگر راه برون رفت از این مشکل را روی آوردن به هنر می داند. یافته های حاصل از پاسخ به سوال دوم نشان می دهد که: برخی فیلسوفان مانند لیوتار و مارکوزه نسبت به دیدگاه تقدیرگرای هایدگر به فناوری موافق هستند و برخی دیگر مانند برگمن، دریفوس، یاسپرس، هابرماس و فینبرگ، با این دیدگاه هایدگر موافق نبوده و آن را تعدیل کرده اند. آنان با کاربرد فناوری در زندگی، با لحاظ شرایطی، موافق هستند. یافته های حاصل از پاسخ به سوال سوم نشان می دهد که: اگر چه کاربردهای فناوری در تعلیم و تربیت امروز رو به گسترش است لیکن، لازم است در استفاده از این پدیده، اصالت و فردیت شاگردان و معلمان حفظ شود، گستره فناوری در معنای واقعی آن (که شامل هنر هم می شود) مورد نظر قرار گیرد، زبان فناوری گفتمان غالب در تعلیم و تربیت نگردد و شاگردان و معلمان در سیطره فناوری قرار نگیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 949

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1272 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    22 (دوره جدید)
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    139-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3095
  • دانلود: 

    4052
چکیده: 

پژوهش حاضر در راستای بررسی تاثیر روش تدریس همیاری بر خلاقیت دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی در شهرستان کبودرآهنگ انجام شده است. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. تعداد 40 نفر دانش آموز از دو آموزشگاه با روش نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. آزمودنی ها به مدت شش جلسه 45 دقیقه ای در طول یک ماه و نیم در معرض برنامه مداخله آموزشی (دروس 6-1 علوم تجربی) قرار گرفته اند. ابزار اندازه گیری آزمون خلاقیت تورنس قبل و بعد از آموزش در مورد هر دو گروه، استفاده گردیده است. نتایج با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و واریانس) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان داد؛ روش تدریس همیاری باعث افزایش خلاقیت دانش آموزان می گردد و نتایج مولفه های خلاقیت (سیالی، انعطاف پذیری، اصالت) نشان دهنده برتری روش تدریس همیاری نسبت به روش تدریس سنتی در پرورش خلاقیت است ولی در مورد مولفه بسط تفاوت چندانی بین دو روش تدریس همیاری و روش تدریس سنتی وجود ندارد و این عدم تفاوت احتمالا به دلیل شرایط فرهنگی و محیطی دانش آموزان مورد بررسی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3095

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4052 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کیان مرجان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    22 (دوره جدید)
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    151-164
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1291
  • دانلود: 

    1583
چکیده: 

پژوهش حاضر نحوه ی گذران اوقات فراغت دانشجویان ساکن پردیس کرج دانشگاه خوارزمی و نیز رابطه ی آن با متغییر جنسیت را در سال تحصیلی 93-92 بررسی کرده است. پژوهش از نظر ماهیت کمی و نیز توصیفی از نوع پیمایشی است. از جامعه آماری دانشجویان ساکن خوابگاه با جمعیت بالغ بر 3000 نفر، نمونه آماری به تعداد 340 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان، برآورد و با روش نمونه گیری تصادفی، انتخاب شده است. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته با 61 سوال بسته پاسخ بوده که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. داده ها در دو سطح آماری توصیفی و نیز استنباطی به کمک آزمون خی دو و آزمون تی مستقل، انجام شده است. یافته ها نشان داد؛ دانشجویان بیشترین زمان فراغت خود را به هم صحبتی با دوستان و شنیدن موسیقی اختصاص می دهند همچنین در زمینه فعالیت های ورزشی و هنری میان دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود دارد به گونه ای که دانشجویان پسر بیشتر به فعالیت های ورزشی مانند فوتبال و بدن سازی می پردازند در صورتی که دانشجویان دختر اوقات فراغت خود را صرف شعرخوانی و نقاشی می کنند. بر اساس یافته ها، به منظور غنی سازی زمان فراغت دانشجویان، مسوولین و برنامه ریزان دانشگاهی باید فرصت مناسب تری را ایجاد کنند و اطلاع رسانی در این زمینه را تقویت نمایند. باید در طراحی برنامه های فرهنگی، هنری و ورزشی برای دانشجویان دانشگاه ها به ویژه دانشجویان ساکن خوابگاه، تدابیر جامعی اندیشید تا اوقات فراغت مهم ترین گروه سنی جامعه یعنی جوانان به نحوی شایسته، طی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1291

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1583 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    22 (دوره جدید)
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    165-182
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5431
  • دانلود: 

    1894
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی صلاحیت های حرفه ای مربیان پیش دبستانی از دید مربیان و مدیران دوره پیش دبستانی با روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. از بررسی پیشنه پژوهش دوازده مولفه (حوزه) اصلی و 98 زیر مولفه صلاحیت حرفه ای مربیان پیش دبستانی استخراج و پرسشنامه تدوین گردیده است. جامعه آماری پژوهش مربیان و مدیران دوره پیش دبستانی شهرستان های میبد و اردکان به تعداد 246 نفر (128 مربی و 118 مدیر) بوده اند که از بین آنها 200 نفر (100 مربی و 100 مدیر) بر اساس جدول کرجسی و مورگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده، انتخاب شده اند. یافته ها نشان داد؛ از نظر مربیان وضعیت موجود صلاحیت های حرفه ای مربیان در مولفه های حرفه ای، فکری و فناوری پایین تر از متوسط و از نظر مدیران در مولفه های فکری، مدیریتی، رشد و توسعه کودک، فناوری و حرفه ای پایین تر از متوسط است. هم چنین بین نظرات مربیان و مدیران در رابطه با میزان صلاحیت های حرفه ای مربیان در مولفه های؛ آموزشی، هنری، مدیریتی، ارتباطی، اجتماعی، شخصیتی - رفتاری و اخلاقی، تفاوت معنادار وجود دارد. نتایج حاصل از ارزیابی مربیان نشان داد؛ مربیان شرکت کرده در دوره های کارآموزی در مولفه های آموزشی و حرفه ای میانگین بالاتر از مربیان شرکت نکرده داشته اند. مربیان شرکت نکرده در دوره های کارآموزی در حوزه صلاحیت فکری خود را بالاتر از مربیان شرکت کرده در این دوره ها، ارزیابی نموده اند. از نظر مدیران، مربیان شرکت کرده در دوره های کارآموزی از عملکرد و میانگین بالاتری در مولفه های صلاحیت ؛ آموزشی، فناوری و حرفه ای برخوردارند و در سایر مولفه ها تفاوت معناداری بین آنها وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5431

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1894 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    22 (دوره جدید)
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    183-194
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2876
  • دانلود: 

    957
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف دست یابی به میزان توجه به مهارت های اجتماعی در محتوای کتاب های علوم اجتماعی دوره دوم متوسطه با بهره گیری از روش تحلیل محتوا، انجام شده است. جامعه پژوهش، کتاب های جامعه شناسی دوم، سوم و چهارم رشته علوم انسانی بوده است. برای بررسی مهارت های اجتماعی در کتاب های فوق، پیش نویسی از مهارت های اجتماعی تهیه و روایی صوری و محتوایی آن نیز توسط متخصصان تایید گردیده است. تجزیه و تحلیل داده ها به شیوه توصیفی بوده هم چنین از آزمون خی دو، استفاده شده است. یافته ها نشان داد؛ تعداد و درصد مهارت های اجتماعی در کتاب چهارم بیش تر از کتاب سوم و کتاب سوم بیش تر از کتاب دوم، بوده است. توزیع میزان توجه به مهارت های اجتماعی درک اجتماعی و شناسایی ارزش ها (45.82 درصد)، مهارت های جرئت ورزی (13.44 درصد)، مهارت های خودگردانی (11.87 درصد)، مهارت های مقابله ای (6.3 درصد)، مهارت های همکاری و مسوولیت پذیری (4.9 درصد)، مهارت های ارتباطی (3.6 درصد) و مهارت های آشنایی با قوانین (0.78 درصد) بوده است هم چنین نتایج آزمون خی دو نشان داد؛ تفاوت معناداری در میزان توجه به مولفه های مهارت اجتماعی در کتاب های علوم اجتماعی، وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2876

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 957 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عجم علی اکبر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    22 (دوره جدید)
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    195-210
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    727
  • دانلود: 

    604
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، مقایسه مهارت رایانه ای اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور با دیدگاه آنان درباره یادگیری ترکیبی بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع مقایسه ای بوده و داده ها با بکارگیری آزمون های مناسب آماری تجزیه و تحلیل شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور ایران بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 110 نفر برآورد شد. ابزار جمع آوری داده ها؛ پرسش نامه محقق ساخته مشتمل بر مهارت رایانه ای طبق پرسش نامه لین (2008) و نیز دیدگاه اعضای هیات علمی در باره رویکرد یادگیری ترکیبی، بوده است. روایی ابزار از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0.93 بوده است. نتایج پژوهش نشان داد؛ اعضای هیات علمی دیدگاه موافقی به رویکرد یادگیری ترکیبی در دانشگاه پیام نور دارند. بین دیدگاه اعضای هیات علمی نسبت به رویکرد یادگیری ترکیبی بر حسب جنسیت، تفاوت معنادار مشاهده شد ولی دیدگاه اعضای هیات علمی نسبت به رویکرد یادگیری ترکیبی بر حسب مدرک تحصیلی، سابقه تدریس و مهارت رایانه ای، تفاوت معنادار نداشته است. مهارت های رایانه ای اعضای هیات علمی در حد متوسط و بالاتر از متوسط قرار دارد. بین میزان مهارت رایانه ای اعضای هیات علی و دیدگاه آنان درباره رویکرد یادگیری ترکیبی، تفاوت معنادار مشاهده نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 727

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 604 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صالحی عمران ابراهیم | سبحانی نژاد مهدی | فرهیخته (چهارباشلو) حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    22 (دوره جدید)
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    211-234
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2305
  • دانلود: 

    1071
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تحلیل میزان توجه به مولفه های شهداء و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس در کتاب های درسی دوره ابتدایی، انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بوده و جامعه پژوهش نیز کلیه کتاب های درسی دوره شش ساله ابتدایی بوده اند. نمونه پژوهش، 26 جلد کتاب درسی در پنج عنوان؛ فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، هدیه های آسمانی، هدیه های آسمانی (کتاب کار) و تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1392-1391 بوده است. ابزار گردآوری داده، چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و داده های حاصل نیز به دو شیوه کمی (بهره گیری از شاخص آماری توصیفی و آنتروپی شانون) و کیفی، تحلیل شده است. یافته ها نشان داد؛ در بین کتاب-های درسی، کتاب فارسی پایه پنجم با 16.3 درصد فراوانی، بیشترین میزان توجه و کتاب های فارسی دوم و چهارم ابتدایی با 1.1 درصد فراوانی، کم ترین میزان توجه را به مولفه های شهداء و ایثارگران دفاع مقدس، داشته اند. بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه جهاد در راه خدا و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه تعامل مطلوب اجتماعی است. در بین پایه های دوره ابتدایی در ارتباط با اشاره به مولفه ها، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به پایه ششم و کم ترین ضریب اهمیت مربوط به پایه اول و دوم می باشد. یافته های حاصل از تحلیل داده های کمی و کیفی نشان داد؛ به مولفه های شهداء و ایثارگران در محتوای کتاب های درسی به طور جامع و متعادل، توجه نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2305

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1071 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    22 (دوره جدید)
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    235-248
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1262
  • دانلود: 

    684
چکیده: 

پژوهش حاضر در راستای بررسی نگرش دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه یزد به آموزش الکترونیکی انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی بوده است. تعداد 100 نفر دانشجو به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفته اند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، گردآوری شده است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شده است. نتایج نشان داد؛ نگرش دانشجویان مساعد برای آموزش الکترونیکی است و این وضعیت می تواند با فراهم آوردن تجهیزات لازم توسط دانشگاه و توجه به سایر عوامل مشوق از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی، بهبود یابد. از دیدگاه دانشجویان، ابزارهای یادگیری الکترونیکی بیشترین تاثیر را بر روی دروسی که دانشجو را در استفاده از کامپیوتر و اینترنت توانمند می سازند و نیز دروسی که به شناخت انواع و نمونه های منابع اطلاعاتی کمک می کنند، دارند. از دیدگاه دانشجویان ابزارهای یادگیری الکترونیکی کمترین تاثیر را بر دروسی چون فهرست نویسی، رده بندی و نمایه سازی دارند که به سازماندهی انواع منابع در کتابخانه ها مربوط هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1262

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 684 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button