Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,071
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

646
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین هوش هیجانی و وظیفه شناسی در بین دانشجویان دانشگاه امام علی (ع)

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 162

کلیدواژه

دانشگاه امام علی (ع)Q2

چکیده

 نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که هوش هیجانی کارکنان در موفقیت و کارآمدی سازمان ها نقش مهمی ایفا می کند. از طرفی مشخص شده است که وظیفه شناسی یکی از متغیرهای دخیل در (چگونگی) مدیریت و فرماندهی است. با بررسی های اولیه مشخص شده که هوش هیجانی در افراد وظیفه شناس به میزان قابل توجهی بالا است. با توجه به این که دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) پس از فارغ التحصیلی مسوولیت های مدیریتی را به عهده می گیرند, مطالعه اندازه و چگونگی رابطه هوش هیجانی و وظیفه شناسی در دانشجویان مذکور می تواند نتایج کاربردی و موثری را در ارتقای سطح کیفیت فرماندهی آنان به دنبال داشته باشد.در این پژوهش که از نوع همبستگی است, پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن و پرسشنامه شخصیتی NEOPI -R بر روی 507 نفر از دانشجویان دانشگاه امام علی(ع) که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند, توزیع گردید. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS و به کمک روش های آماری همبستگی پیرسون, آنالیز واریانس یک طرفه و روش رگرسیون خطی تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان دادند که بین تمامی ابعاد مختلف هوش هیجانی و وظیفه شناسی همبستگی قوی (معنی داری در سطح 0.01) وجود دارد. همچنین برابر نتایج حاصل از تحلیل واریانس یک طرفه, میانگین نمرات هوش هیجانی و وظیفه شناسی دانشجویان, با افزایش سال تحصیلی کاهش می یابد.تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که هوش هیجانی, به تنهایی حدود 42 درصد از کل تغییرات متغیر وظیفه شناسی را توجیه می کند. آموزش ابعاد مختلف هوش هیجانی سبب افزایش میزان وظیفه شناسی می گردد, به گونه ای که دانشجوی دارای هوش هیجانی بالا, دارای قدرت طرح ریزی خیلی فعال, فردی هدفمند, با اراده و مصمم می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فقیهی پور، جواد، آتشی، سیدحسین، فقیهی پور، سمیه، و مشهدی اسماعیل، ایرج. (1389). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و وظیفه شناسی در بین دانشجویان دانشگاه امام علی (ع). مدیریت نظامی، 10(39)، 131-162. SID. https://sid.ir/paper/236254/fa

    Vancouver: کپی

    فقیهی پور جواد، آتشی سیدحسین، فقیهی پور سمیه، مشهدی اسماعیل ایرج. بررسی رابطه بین هوش هیجانی و وظیفه شناسی در بین دانشجویان دانشگاه امام علی (ع). مدیریت نظامی[Internet]. 1389؛10(39):131-162. Available from: https://sid.ir/paper/236254/fa

    IEEE: کپی

    جواد فقیهی پور، سیدحسین آتشی، سمیه فقیهی پور، و ایرج مشهدی اسماعیل، “بررسی رابطه بین هوش هیجانی و وظیفه شناسی در بین دانشجویان دانشگاه امام علی (ع)،” مدیریت نظامی، vol. 10، no. 39، pp. 131–162، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/236254/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا