مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

771
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

604
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آمیخته بازاریابی کارآفرینانه کسب وکارهای هنری، محلی (سنتی) زنان روستایی

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 48

کلیدواژه

هنر محلی(سنتی)Q1

چکیده

 1. مقدمه زنان روستایی ایران حاملان فرهنگ و هنر سنتی اقوام ایرانند که تا کنون به صورت طبیعی و عمدتا از نسلی به نسل دیگر به آنها رسیده است؛ این فرهنگ غنی ظرفیت آن را دارد تا به شکل خلاقانه ای ارایه شود و با تحریک توان زنان کارآفرین روستایی, ضمن رونق کسب وکارهای روستایی, حفظ فرهنگ بومی ایران و رفع بیکاری, خصوصا در روستاهای محقق شود. 2. مبانی نظری تحقیق ایران سرزمینی وسیع است که آثار هنری محلی (بومی) متعدد و متنوعی را دربر دارد؛ بسیاری از این آثار بار فرهنگ ایرانی, اسلامی یا سنتی, محلی بودن را حمل می کنند و در عین حال بخشی از زیبایی فرهنگ ایرانی هستند. به این ترتیب حفظ و حراست این آثار شان ملی دارد. اما تاکنون حفظ و انتقال آنها به صورت خودجوش و حتی ناخودآگاه از نسلی به نسل دیگر بوده است. مهم ترین عواملی که سبب ایجاد شرایط نامساعد رقابتی برای بخش خلاق در کشورهای در حال توسعه شده است و نیازمند تلاش همگانی برای حل آن است, مسایل آموزش, فقر و نبود نهادهای مسئول است. بازاریابی درباره محصولات هنری در برگیرنده مسایلی است که گاهی متناقض به نظر می رسند؛ آثار هنری ناشی از تجمیع تفکر, خلاقیت و مهارت به وجود آورنده آن است و در بسیاری موارد می تواند منحصر به فرد باشد؛ بدیهی است که چنین اثری با ارزشی که حمل می کند, جمع بندی حاصل از پیشینه این پژوهش نشان می دهد که پژوهش های قبلی بر روی عواملی در هنرهای مختلف کار کرده اند که مقوله های «شبکه تماس و قابلیت های ارتباطی»؛ «محتوا»؛ «خلاقیت»؛ «ارزش فرهنگی» و «خالق اثر هنری» به خوبی عوامل مورد بررسی سایر پژوهشگران را دربر می گیرند. 3. روش تحقیق این مقاله از نظر هدف, کاربردی و از نظر روش داده پردازی, تحلیلی و توصیفی می باشد. پرسشنامه ای در طیف پنج پاسخی لیکرت در 32 سوال تهیه شده و در اختیار افراد مورد مطالعه قرار گرفت. مجموع تعداد پاسخ گویان به 28 نفر می رسد و نمونه های مورد مطالعه افرادی هستند از بین تعداد بسیار زیاد هنرصنعتگرانی که در سال 1392 از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور دارای نشان مرغوبیت بوده اند, اطلاعات این افراد بر روی تارنمای سازمان میراث فرهنگی کشور موجود است. معلوم شد که استان های تهران, اصفهان قبل استان های کرمانشاه, آذربایجان غربی, همدان و فارس داری تنوع بیشتری از محصولات و رشته های هنری بوده از نظر تنوع قومی سرآمد و از ذخیره گاه های هنرصنعت ایران و در امر فروش و بازاریابی انسجام بیشتری دارند. روایی این پرسشنامه در تحقیقات قبلی و طی فرایند انجام آن به تایید صائب نظران این حوزه رسیده بود اما پایایی آن در همین بررسی و به وسیله آلفای کرونباخ مورد سنجش قرارگرفته و مقدار قابل توجه 94/0 به دست آمد. آلفای به دست آمده برای هر سوال نیز سطح بالای پایایی را می رساند. روش مناسب برای تحلیل داده های این تحقیق با توجه به نوع داده ها و اهداف تحقیق, از بین روش های ناپارامتریک موجود و مناسب برای مقایسه میانگین ها, روش فریدمن انتخاب و انجام شد. از آزمون فریدمن برای بررسی یکسان بودن اولویت بندی (رتبه بندی) تعدادی از متغیرهای وابسته توسط افراد استفاده می شود و برای داده های زیر سی مورد مناسب است. در صورتی که sig کمتر از 05/0 باشد, ادعای یکسان بودن رتبه پذیرفته نمی شود. 4. یافته های تحقیق در نمودار(1) که از مقایسه میانگین عناصر سی و دوگانه بازاریابی آثار کسب وکارهای هنری محلی به دست آمده است, به خوبی نشان داده شده که اولا تفاوت معنی داری بین میانگین های عناصر وجود دارد, دیگر این که بالاترین میانگین ها به ویژگی های اثر هنری سپس خالق اثر مربوط است. از طرفی کمترین مقادیر میانگین هم در گروه شبکه تماس قرار دارند. نکته قابل توجه این که میانگین کمترین مقدار در شرایطی است که می تواند به عنوان یک عنصر موثر در کنار دیگر عناصر هم چنان از کارایی و تاثیر برخوردار باشد. 5. بحث و نتیجه گیری در پاسخ به این سوال که: کدام یک از مقوله های 5C پیشنهادی, برای بازاریابی آثار کسب وکارهای هنری محلی, بومی زنان روستایی مهم و موثرتر است؟ یافته های این تحقیق نشان داد: داشتن ترکیب بندی و هارمونی مناسب با میانگین43/20 دارای بالاترین مرتبه در بین زیرمجموعه ها است و در مقابل, عنصر جلسات و محافل دوستانه با کارکنان, شرکا و مشتریان با میانگین 98/7 کمترین مقدار میانگین را دارد. سوال دوم: در هر مقوله کدام عنصر نقش کلیدی یا اصلی را در بازاریابی آثار کسب وکارهای هنری, محلی, بومی ایفا می نماید؟ در مقوله نخست که شبکه تماس شخصی و قابلیت های ارتباطی است, مهم ترین عنصر در آمیخته بازاریابی از نظر پاسخ گویان داشتن ارتباط صمیمی و دوستانه با مردم( مشتریان) است؛ در مقوله دوم یعنی محتوای اثر هنری محلی, ترکیب بندی و هارمونی مناسب در درجه اول اهمیت قرار می گیرد؛ مقوله سوم یعنی خلاقیت, نوآورانه و ایده گرا بودن بالاترین اهمیت را دارد؛ ارزش فرهنگی اثر هنری مقوله چهارم است, در این مقوله هویت اثر و تقویت هویت ملی دارای بیشترین تاثیر می باشد, از عناصر مقوله خالق اثر هنری, مردمی بودن صاحب اثر, پررنگ ترین عنصر دیده شده است. حال باید این عناصر و نتایج به دست آمده را درکنار مقوله های دیده نشده و عناصر کمتر دیده شده قرار داد تا بتوان چارجوب آمیخته بازاریابی آثار کسب وکارهای هنری سنتی زنان روستایی را تشکیل داد. به نظر می رسد که آموزش صاحبان کسب وکارها و افزایش سطح تجربیات حضور در بازارهای وسیع ملی و جهانی در افزایش آگاهی آنان از ضرورت های بازاریابی و تشخیص صحیح روند بازار موثر است. پرسش سوم: آیا پرسشنامه و مقوله های تعیین شده در آن از طراحی مناسبی برای انجام کارهای علمی در این زمینه برخوردار است؟ آلفای به دست آمده از تحلیل پرسشنامه و مقدار بسیار بالای نتایج مربوط به هر پرسش و مقدار آلفای کرونباخ کلی پرسشنامه موید مناسب بودن این پرسشنامه و مقوله های پیشنهادی آن است. بنابراین به نظر می رسد که 5C پیشنهادی مقاله مزبور ( مبارکی و همکاران ) قادر به پاسخ گویی به نیازهای تحقیقاتی موجود در این زمینه می باشد و نتایج مبارکی و همکاران (1395), هنرمندساری(1392), کانوی و وایتلاک (2007), چانگ و پریس (2018) و برادشاو (2010) را مورد تایید قرار می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ترکاشوند، زهرا. (1398). آمیخته بازاریابی کارآفرینانه کسب وکارهای هنری, محلی (سنتی) زنان روستایی. پژوهش و برنامه ریزی روستایی (JOURNAL OF RESEARCH AND RURAL PLANNING)، 8(4 (پیاپی 27) )، 35-48. SID. https://sid.ir/paper/236525/fa

    Vancouver: کپی

    ترکاشوند زهرا. آمیخته بازاریابی کارآفرینانه کسب وکارهای هنری, محلی (سنتی) زنان روستایی. پژوهش و برنامه ریزی روستایی (JOURNAL OF RESEARCH AND RURAL PLANNING)[Internet]. 1398؛8(4 (پیاپی 27) ):35-48. Available from: https://sid.ir/paper/236525/fa

    IEEE: کپی

    زهرا ترکاشوند، “آمیخته بازاریابی کارآفرینانه کسب وکارهای هنری, محلی (سنتی) زنان روستایی،” پژوهش و برنامه ریزی روستایی (JOURNAL OF RESEARCH AND RURAL PLANNING)، vol. 8، no. 4 (پیاپی 27) ، pp. 35–48، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/236525/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button