مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

699
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

732
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل استراتژیک گردشگری رویداد در ایران (مورد شناسی: جشنواره ی طلای سرخ شهرستان قائنات)

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 94

چکیده

گردشگری رویداد به عنوان یک گونه ی تازه از گردشگری, در الگوهای فضایی مختلفی به سرعت در جهان در حال رشد است. گردشگری رویداد تقریباً 400 میلیون دلار از تجارت سالانه در جهان را به خود اختصاص داده و برطبق گزارشات ارائه شده در دو دهه ی اخیر, گردشگری رویداد یکی از سریع ترین بخش های در حال رشد سفر و گردشگری بوده است. این در حالی است که ایران سرزمین سنت ها, آیین ها و آداب و رسوم و رویدادهای بزرگ است و هر یک از آن ها دنیایی از رازها و ناشناخته ها را در خود نهفته دارد. هر یک از این آیین ها و رویدادها در فضای سرزمین ایران قابلیت آن را دارد که در صورت « تولید محصول گردشگری» از آن ها, گردشگرانی را در مقیاس های داخلی و بین المللی جذب کرده و سرچشمه ی ایجاد اشتغال و درآمد برای ساکنان مقاصد گردشگری کشور باشد. در این بین, «جشنواره ی طلای سرخ» در قائنات که مصادف با فصل برداشت زعفران در منطقه ی قائنات برگزار می گردید, از جمله رویداد هایی بود که می توانست بستری مناسب درجهت شکل گیری گردشگری رویداد در منطقه ی قائنات باشد. با این وجود, این جشنواره تنها سه دوره برگزار گردید و متوقف شد. در این راستا, این مقاله در چارچوب یک روش ارزیابی استراتژیک, به بررسی گردشگری رویداد مبتنی بر جشنواره ی طلای سرخ قائنات پرداخته است و از تعداد 32 کارشناس و متخصص, به وسیله ی پرسشنامه ی محقق ساخت بر مبنای مدل SWOT, نظرخواهی کرده و نتایج به دست آمده را در چارچوب مدل MS-SWOT مورد ارزیابی قرار داده است. نتیجه نشان دهنده ی انتخاب استراتژی محافظه کارانه یا تدافعی (WO) است؛ از این رو لازم است که از فرصتی که توسط گردشگری کشاورزی, گردشگری تاریخی-فرهنگی و گردشگری عشایری در منطقه ایجاد می شود, هم پیوند با گردشگری رویداد استفاده کرده و جشنواره ی طلای سرخ توسط ساکنان محلی و سازمان های مردم نهاد برگزار شود. بازار هدف گردشگریِ رویداد جشنواره ی طلای سرخ در وهله ی اول در مقیاس ملی می باشد که نیازمند بازاریابی از طریق رسانه های دیداری داخل کشور است. برنامه ریزی تورهای مختلف گردشگری به مقصد قائنات در زمان جشنواره, اولویت اول بازار هدف, بازار تقاضای گردشگری داخلی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سقایی، مهدی، و خوشه بست، فرزانه. (1397). تحلیل استراتژیک گردشگری رویداد در ایران (مورد شناسی: جشنواره ی طلای سرخ شهرستان قائنات). جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای، 8(27 )، 75-94. SID. https://sid.ir/paper/236564/fa

    Vancouver: کپی

    سقایی مهدی، خوشه بست فرزانه. تحلیل استراتژیک گردشگری رویداد در ایران (مورد شناسی: جشنواره ی طلای سرخ شهرستان قائنات). جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای[Internet]. 1397؛8(27 ):75-94. Available from: https://sid.ir/paper/236564/fa

    IEEE: کپی

    مهدی سقایی، و فرزانه خوشه بست، “تحلیل استراتژیک گردشگری رویداد در ایران (مورد شناسی: جشنواره ی طلای سرخ شهرستان قائنات)،” جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای، vol. 8، no. 27 ، pp. 75–94، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/236564/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button