مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,123
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تصمیم سازی گروهی مبتنی بر GIS در مساله تخصیص کاربری آموزشی (مورد شناسی: منطقه 6 شهرداری اصفهان)

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 101

چکیده

 در این تحقیق یک ابزار تصمیم گیری گروهی مبتنی بر سامانه اطلاعات مکانی جهت حل مساله تخصیص کاربری آموزشی در مناطق شهری توسعه داده شده است. اگرچه در اغلب تحقیقات صورت گرفته در زمینه تخصیص کاربری, تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره با دیدگاه تصمیم گیری فردی مورد استفاده قرار گرفته اند, در این مقاله تخصیص کاربری به عنوان یک مساله تصمیم گیری گروهی که نیازمند مشارکت تخصص ها و دیدگاه های مختلف در فرایند تصمیم سازی می باشد, مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا, معیارهای سرانه, حداقل مساحت, فاصله از مراکز شهری و همچنین فاصله از برخی کاربری های وابسته از قبیل پارک و کتابخانه به عنوان معیارهای ارزیابی قطعات زمین و مدل تحلیل سلسله مراتبی جهت تعیین وزن معیارها و تکنیک تلفیق عقاید تصمیم سازان به منظور تلفیق نظرات کارشناسان در فرایند تصمیم گیری گروهی, مورد استفاده قرار گرفت. مدل پیشنهادی در منطقه شش شهرداری اصفهان به عنوان مطالعه موردی, جهت تخصیص کاربری آموزشی, اجرا و نتایج آن به نتایج تصمیم گیری انفرادی مقایسه و تحلیل شده است. بر این اساس, سه قطعه زمین با اولویت های یک الی سه جهت تخصیص کاربری آموزشی تعیین گردیدند. نتایج حاکی از آن است که اتخاذ فرایند تصمیم گیری گروهی, علاوه بر فراهم نمودن امکان تحلیل نتایج حاصل از دیدگاه های مختلف برای تصمیم ساز, به او کمک می کند تا گزینه هایی را انتخاب کند که توافق بیشتری بر روی آنها وجود دارد. در این تحقیق به نظرات کلیه کارشناسان ارزش یکسان داده شده و عدم قطعیت در نظرات کارشناسی مد نظر قرار نگرفته است. بدیهی است به منظور لحاظ نمودن این شرایط, حل مساله تصمیم گیری گروهی با استفاده از منطق فازی, می تواند به عنوان کار آینده نویسندگان مطرح گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طالعی، محمد، علی محمدی، عباس، و عدیلی، اسماعیل. (1391). تصمیم سازی گروهی مبتنی بر GIS در مساله تخصیص کاربری آموزشی (مورد شناسی: منطقه 6 شهرداری اصفهان). جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای، 2(3)، 89-101. SID. https://sid.ir/paper/236588/fa

    Vancouver: کپی

    طالعی محمد، علی محمدی عباس، عدیلی اسماعیل. تصمیم سازی گروهی مبتنی بر GIS در مساله تخصیص کاربری آموزشی (مورد شناسی: منطقه 6 شهرداری اصفهان). جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای[Internet]. 1391؛2(3):89-101. Available from: https://sid.ir/paper/236588/fa

    IEEE: کپی

    محمد طالعی، عباس علی محمدی، و اسماعیل عدیلی، “تصمیم سازی گروهی مبتنی بر GIS در مساله تخصیص کاربری آموزشی (مورد شناسی: منطقه 6 شهرداری اصفهان)،” جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای، vol. 2، no. 3، pp. 89–101، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/236588/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button