مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,322
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

666
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تخمین تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان و گردشگران دریاچه زریبار و بررسی عوامل موثر برآن با استفاده از روش ارزش گذاری مشروط (CVM)

صفحات

 صفحه شروع 187 | صفحه پایان 201

کلیدواژه

روش ارزش گذاری مشروط (CVM)Q2

چکیده

 تحقیق حاضر, توصیفی از نوع پیمایشی است. این پژوهش با هدف برآورد تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان دریاچه زریبار با استفاده از روش ارزش گذاری مشروط شناخت عوامل موثر بر آن صورت گرفت. بدین منظور, اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعات اسنادی و میدانی به صورت پرسشنامه در میان افراد بومی و گردشگران غیربومی به دست آمد. برای تعیین حجم نمونه مناسب از فرمول کوکران (1977) استفاده شده که بر اساس این فرمول 384 پرسشنامه تکمیل شده است. برای تکمیل پرسشنامه ها گردشگران محلی و گردشگرانی از شهرهای دیگر ایران, در نظر گرفته شده است. به منظور روایی و پایایی متغیرهای پرسشنامه, از روایی محتوا و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. در این مطالعه برای سنجش تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان در بررسی روش ارزش گذاری مشروط, از پرسشنامه انتخاب دوگانه (DDC) و برای تحلیل و برآورد تمایل به پرداخت و سطح معنی داری آماره ها, از دو نرم افزار Maple 16 و Stata 12 استفاده شده است. در بخ شتمایل به پرداخت افراد برای ارزش حفاظتی دریاچه زریبار 34.1 درصد پیشنهاد میانی (نخستین پیشنهاد) را نپذیرفتند و تمایلی برای پرداخت 1000 تومان از درآمد ماهیانه خود را برای حفاظت از دریاچه زریبار نداشتند؛ در حالیکه 65.9 درصد آن را پذیرفتند. زمانی که پیشنهاد پایین تر (500 تومان) برای افرادی که پیشنهاد اول را نپذیرفته بودند مطرح شد, 12.2 درصد آن را نپذیرفتند؛ اما مورد پذیرش 21.9 درصد قرار گرفت. آن دسته از پاسخ گویان که نخستین پیشنهاد (1000 تومان) را پذیرفته بودند, در برابر پیشنهاد بالاتر قرار گرفتند که آیا حاضر به پرداخت 2000 تومان در جهت حفاظت از این دریاچه هستند, 25.5 درصد پیشنهاد سوم را نپذیرفته و 40.4 درصد پذیرفتند. میانگین تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان دریاچه زریبار در سال 1392, 430 تومان برای بازدید هر فرد و ارزش تفریحی و حفاظتی سالانه دریاچه در این سال با فرض 3 میلیون بازدید کننده حدود 1290000000 تومان برآورد شد. همچنین نتایج این پژوهش نشان می دهد که تاثیر متغیرهای میزان درآمد و تحصیلات بر تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان معنادار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبری، ابوالفضل، و هاشمی امین، سمیرا. (1396). تخمین تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان و گردشگران دریاچه زریبار و بررسی عوامل موثر برآن با استفاده از روش ارزش گذاری مشروط (CVM). جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای، 7(25 )، 187-201. SID. https://sid.ir/paper/236711/fa

    Vancouver: کپی

    قنبری ابوالفضل، هاشمی امین سمیرا. تخمین تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان و گردشگران دریاچه زریبار و بررسی عوامل موثر برآن با استفاده از روش ارزش گذاری مشروط (CVM). جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای[Internet]. 1396؛7(25 ):187-201. Available from: https://sid.ir/paper/236711/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل قنبری، و سمیرا هاشمی امین، “تخمین تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان و گردشگران دریاچه زریبار و بررسی عوامل موثر برآن با استفاده از روش ارزش گذاری مشروط (CVM)،” جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای، vol. 7، no. 25 ، pp. 187–201، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/236711/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button