مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,908
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,663
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انگیزه های استفاده از شبکه های مجازی اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 118

چکیده

 هدف: هدف از این مطالعه بررسی تعداد تقریبی کاربران, تعداد تقریب دوستان و دوستان جنس مخالف, فاکتورهای انگیزشی و تفاوت دختران و پسران به عنوان کاربر شبکه اجتماعی مجازی بوده است.روش: این مطالعه به صورت توصیفی پیمایشی در بین دانشجویان دانشگاه سمنان در سال تحصیلی 1390-91 انجام شده است که از بین آنها 460 نفر در مرحله اول و 300 نفر در مرحله دوم, از بیست کلاس درسی مختلف به صورت خوشه ای در این پژوهش انتخاب شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه انگیزه های استفاده از فیس بوک (گلنار, بالسی, و کاکایر, 2010) است. برای ارائه نتایج از شاخص درصد فراوانی و آزمون مانکوا استفاده شد.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که مهمترین دلیل جذب مخاطب به فیس بوک خود افشاگری است با میزان 72.56 درصد, دومین انگیزه بهبود وضعیت فردی با 69.5, سومین انگیزه غوطه ور شدن در رسانه است که 68.41, چهارمین انگیزه جستجوی اطلاعات با 53.54, پنجمین انگیزه وقت گذرانی با 52.46, ششمین انگیزه حفظ روابط با 37.8, و هفتمین انگیزه سرگرمی با 35.35. همچنین در خرده مقیاس های متغیر خود افشاگری, غوطه ور شدن در رسانه, وضعیت فردی و سرگرمی دختران به طور معناداری بالاتر از پسران قرار می گیرند. به علاوه حدود دو سوم از دانشجویان از شبکه اجتماعی مجازی استفاده می کنند و هر کدام حدود 10 دوست یا مخاطب ثابت دارند که تقریبا 4 نفر از آنها از جنس مخالف هستند.نتیجه گیری: مجموع نتایج نشان می دهد که دختران و پسران در میزان استفاده از فیس بوک با انگیزه های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. نتایج این پژوهش می تواند در بررسی نیازها و شرایط جوانان و توجه به آنها راه گشا باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادی، شهاب، رجب پور، مجتبی، کیان ارثی، فرحناز، حاجلو، نادر، و رادبخش، ناهید. (1393). انگیزه های استفاده از شبکه های مجازی اجتماعی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 4(1 (پیاپی 10))، 95-118. SID. https://sid.ir/paper/236881/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی شهاب، رجب پور مجتبی، کیان ارثی فرحناز، حاجلو نادر، رادبخش ناهید. انگیزه های استفاده از شبکه های مجازی اجتماعی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی[Internet]. 1393؛4(1 (پیاپی 10)):95-118. Available from: https://sid.ir/paper/236881/fa

    IEEE: کپی

    شهاب مرادی، مجتبی رجب پور، فرحناز کیان ارثی، نادر حاجلو، و ناهید رادبخش، “انگیزه های استفاده از شبکه های مجازی اجتماعی،” فرهنگ در دانشگاه اسلامی، vol. 4، no. 1 (پیاپی 10)، pp. 95–118، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/236881/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button