مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

841
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

664
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل رابطه بین مهارت زندگی و مسوولیت پذیری دانشجویان دانشگاه کاشان

صفحات

 صفحه شروع 307 | صفحه پایان 326

چکیده

 هدف: هدف تحقیق حاضر, تحلیل رابطه بین مهارت های زندگی با میزان مسوولیت پذیری دانشجویان دانشگاه بود.روش: روش پژوهش از نظر هدف, کاربردی و از نظر اجرا, توصیفی- همبستگی بوده, جامعه آماری آن, کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 94-1393 شامل 7132 نفر بود که با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران و به روش تصادفی طبقه ای, 237 نفر به دست آمد. ابزار گردآوری اطلاعات تحقیق, دو پرسشنامه استاندارد «مهارت زندگی» و پرسشنامه استاندارد «مسوولیت پذیری» بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت در شش مولفه بود که روایی هر دو به صورت محتوایی توسط کارشناسان, تایید و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای مهارت زندگی, 0.86 و مسوولیت پذیری, 0.91 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون, رگرسیون و آزمون تی) با استفاده از نرم افزار آماری اس.پی.اس.اس. انجام گرفت.یافته ها: میانگین هر یک از مولفه های مهارت زندگی و مسوولیت پذیری در دانشجویان, بالاتر از حد متوسط بود. بین مهارت زندگی و مولفه های مسوولیت پذیری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. ضریب رگرسیون نشان داد مهارت زندگی قابلیت پیش بینی مسوولیت پذیری دانشجویان را دارد. همچنین بین مهارت های زندگی و مسوولیت پذیری دانشجویان, بر حسب جنسیت و مقطع تحصیلی تفاوت معنادار وجود ندارد؛ اما این تفاوت بر حسب رشته تحصیلی و سال ورود معنادار است.نتیجه گیری: آموزش مهارت زندگی, فرد را قادر می سازد مسوولیت های نقش فردی و اجتماعی خود را بپذیرد و نیازها, انتظارات و مسائل روزانه را به شکل اثربخشی پاسخ دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحیمی، حمید. (1394). تحلیل رابطه بین مهارت زندگی و مسوولیت پذیری دانشجویان دانشگاه کاشان. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 5(3 (پیاپی 16))، 307-326. SID. https://sid.ir/paper/236906/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمی حمید. تحلیل رابطه بین مهارت زندگی و مسوولیت پذیری دانشجویان دانشگاه کاشان. فرهنگ در دانشگاه اسلامی[Internet]. 1394؛5(3 (پیاپی 16)):307-326. Available from: https://sid.ir/paper/236906/fa

    IEEE: کپی

    حمید رحیمی، “تحلیل رابطه بین مهارت زندگی و مسوولیت پذیری دانشجویان دانشگاه کاشان،” فرهنگ در دانشگاه اسلامی، vol. 5، no. 3 (پیاپی 16)، pp. 307–326، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/236906/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button