مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,436
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

851
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی چهار روش پیشگیری از سوءمصرف مواد بر نگرش نسبت به مواد مخدر و سلامت روان دانش آموزان پسر دوره متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 64

چکیده

 قصد افراد برای سوءمصرف مواد دست کم در نخستین دفعات مصرف, تحت تاثیر نگرش آنها به مصرف مواد قرار دارد. اصلاح نگرش بویژه در نوجوانان, یکی از راهبردهای شناخته شده پیشگیری از اعتیاد است. هدف پژوهش حاضر, بررسی تاثیر چهار روش پیشگیرانه (آموزش از راه مهارت های زندگی, آموزش از طریق فیلم, آموزش از طریق پوستر کاتالوگ و آموزش به روش ارسال پیام کوتاه) بر تغییر نگرش و سلامت روان دانش آموزان پسر دوره متوسطه بود. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی بود که در آن چهار گروه آزمایش شامل: آموزش از طریق فیلم, مهارت های زندگی, ارسال پیامک (SMS) و پوستر و کاتالوگ و یک گروه گواه بررسی شد. برای این منظور 511 دانش آموز از چهار منطقه آموزشی به صورت نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شد. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس (ANCOVA) تحلیل شد. نتایج نشان داد که از بین روش های پیشگیرانه, روش های شرکت در دوره های مهارت های زندگی و آموزش از طریق فیلم, اثر معناداری نسبت به آموزش از طریق پوستر و کاتالوگ و ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه بر نگرش نسبت به اعتیاد داشت. همچنین, از بین چهار روش یادشده, آموزش از طریق فیلم و آموزش مهارت های زندگی تاثیر معناداری بر ارتقای سلامت روان دانش آموزان داشتند. به کلیه مراکز آموزشی پیشنهاد می گردد که در آموزش تغییر نگرش دانش آموزان و ارتقای سلامت روان آن ها, از روش های فعالی مانند آموزش مهارت های زندگی و آموزش از طریق فیلم و مشاهده استفاده نمایند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قائدامینی هارونی، غلامرضا، بحرینی بروجنی، مجید، میرشاه جعفری، سیدابراهیم، و سپهری بروجنی، کبری. (1396). اثربخشی چهار روش پیشگیری از سوءمصرف مواد بر نگرش نسبت به مواد مخدر و سلامت روان دانش آموزان پسر دوره متوسطه. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 7(1 (پیاپی 12) )، 51-64. SID. https://sid.ir/paper/237525/fa

    Vancouver: کپی

    قائدامینی هارونی غلامرضا، بحرینی بروجنی مجید، میرشاه جعفری سیدابراهیم، سپهری بروجنی کبری. اثربخشی چهار روش پیشگیری از سوءمصرف مواد بر نگرش نسبت به مواد مخدر و سلامت روان دانش آموزان پسر دوره متوسطه. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری[Internet]. 1396؛7(1 (پیاپی 12) ):51-64. Available from: https://sid.ir/paper/237525/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا قائدامینی هارونی، مجید بحرینی بروجنی، سیدابراهیم میرشاه جعفری، و کبری سپهری بروجنی، “اثربخشی چهار روش پیشگیری از سوءمصرف مواد بر نگرش نسبت به مواد مخدر و سلامت روان دانش آموزان پسر دوره متوسطه،” پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، vol. 7، no. 1 (پیاپی 12) ، pp. 51–64، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/237525/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا