مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,852
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

991
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طبیعت و تخیل خلاق در شعر سپهری و سینمای کیارستمی

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 104

چکیده

 بازتاب طبیعت در آثار شاعران و هنرمندان که غالبا از ناخودآگاه ذهن آنان برخاسته, از وجوه مشترک آثار ادبی و هنری, به ویژه شعر و سینما است که خود بر پیوند بینامتنی آن ها دلالت می کند. در اشعار سهراب سپهری و آثار سینمایی عباس کیارستمی, عناصر طبیعت به صورت نمادهای اسطوره ای جلوه یافته و حتی نام آثارشان با عناصر طبیعی گره خورده است. نگارندگان در این پژوهش تطبیقی کوشیده اند تا با استفاده از نظریه نقد تخیلی گاستون باشلار, به ذهنیت مشترک شاعر و هنرمند در برخورد با عناصر اولیه طبیعت اشاره کنند. در مجموعه اشعار سپهری, با نام هشت کتاب و آثار سینمایی کیارستمی, نیروی خلاق خیال از عناصر چهارگانه و وجوه مختلف آن شکل یافته (گذشته از آتش که نمود چندانی در این آثار ندارد) و از آن طریق, درونیات شاعر و هنرمند به تصویر کشیده شده است: خاک در بردارنده نقش دوگانه مرگ و معاد است؛ باد می تواند نماد مبدا الهی و هم دربردارنده مفهوم اضمحلال باشد؛ آب نیروی حیات بخش عالم است و غالبا با گیاه, به ویژه درخت زندگی (کیهانی) که نشان دهنده رمز تعالی است, درآمیخته است. تکرار و تقارن تصاویر طبیعت و توصیفات مکرر آب و گیاه در شعر سپهری و فیلم های کیارستمی, بیانگر پیوند بینامتنی و بیناذهنی کهن الگوهای مشترک «خویشتن», «سفر/ تشرف» و «تکامل» در مجموعه آثار بررسی شده است. طبیعت گرایی در شعر سپهری مبتنی بر گفتمان عارفانه است, اما کیارستمی در سینمای شاعرانه خود با نگاهی فلسفی و انسان شناختی به طبیعت می نگرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شامیان ساروکلایی، اکبر، و علیزاده، حمیرا. (1393). طبیعت و تخیل خلاق در شعر سپهری و سینمای کیارستمی. پژوهش های ادبیات تطبیقی، 2(2 (پیاپی 4))، 79-104. SID. https://sid.ir/paper/237770/fa

    Vancouver: کپی

    شامیان ساروکلایی اکبر، علیزاده حمیرا. طبیعت و تخیل خلاق در شعر سپهری و سینمای کیارستمی. پژوهش های ادبیات تطبیقی[Internet]. 1393؛2(2 (پیاپی 4)):79-104. Available from: https://sid.ir/paper/237770/fa

    IEEE: کپی

    اکبر شامیان ساروکلایی، و حمیرا علیزاده، “طبیعت و تخیل خلاق در شعر سپهری و سینمای کیارستمی،” پژوهش های ادبیات تطبیقی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 4)، pp. 79–104، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/237770/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا