مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

881
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

569
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی ژانر «منافرات» در فن خطابه و اصول مدح و ذم در بلاغت اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 78

چکیده

 این مقاله می کوشد اصول مدح و ذم را در جهان اسلام, با آنچه در غرب باستان درباره ژانر «منافرات» گفته شده, مقایسه کند. ژانر منافرات و دو ژانر دیگر خطابی, یعنی «مشاورات» و «مشاجرات», سه ژانر اصلی فن خطابه را در غرب باستان تشکیل می دهند. منافرات در غرب باستان کارکردهای گوناگونی داشته و این کارکردها را از طریق مدح و ذم متحقق می ساخته است. دو رویکرد کلی نسبت به این ژانر در غرب باستان وجود دارد, نخست رویکرد آموزگاران «رسمی» فن خطابه همچون آناکسیمنس, ارسطو, سیسرون, کویین تیلیان و... و دوم رویکرد سوفسطاییان است که توجه خاصی به ژانر منافرات داشته اند. در بخش اول و دوم مقاله, این دو رویکرد با یکدیگر مقایسه شده و تفاوت های آن مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم به اصول مدح و ذم در جهان اسلام پرداخته و نشان داده شده است که این اصول از دو دسته منبع, قابل استخراج هستند, نخست برخی متون مدرسی بلاغت همچون نقدالشعر از قدامه, العمده فی محاسن الشعر و آدابه اثر ابن رشیق و... و دسته دوم متونی هستند که ارتباط مستقیمی با متون بلاغی ندارند اما با محوریت مدح و ذم تالیف شده اند. برخی از مهم ترین آثار این دسته عبارت اند از: الظرائف و اللطائف و الیواقیت فی بعض المواقیت, تحسین القبیح و تقبیح الحسن, تحسین و تقبیح, هر سه ازثعالبی, برخی نامه های جاحظ (الرسائل) و برخی آثار منسوب به او مانند المحاسن و الاضداد, الآمل و المامول و از ابراهیم بیهقی کتاب المحاسن و المساوی. هدف این پژوهش اثبات این فرض است که با آنکه مدح و ذم در غرب باستان بیشتر به موقعیت های شفاهی (خطابه) و در جهان اسلام به موقعیت های متنی (شعر) اختصاص داشته, ولی تفاوت چندانی میان اصول مدح و ذم در این دو نظام بلاغی به چشم نمی خورد و آنچه درباره مدح و ذم در جهان اسلام گفته شده, وجوه متفاوت ژانر منافرات را در غرب بازنمایی می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عمارتی مقدم، داوود. (1393). بررسی تطبیقی ژانر «منافرات» در فن خطابه و اصول مدح و ذم در بلاغت اسلامی. پژوهش های ادبیات تطبیقی، 2(1 (پیاپی 3))، 49-78. SID. https://sid.ir/paper/237779/fa

    Vancouver: کپی

    عمارتی مقدم داوود. بررسی تطبیقی ژانر «منافرات» در فن خطابه و اصول مدح و ذم در بلاغت اسلامی. پژوهش های ادبیات تطبیقی[Internet]. 1393؛2(1 (پیاپی 3)):49-78. Available from: https://sid.ir/paper/237779/fa

    IEEE: کپی

    داوود عمارتی مقدم، “بررسی تطبیقی ژانر «منافرات» در فن خطابه و اصول مدح و ذم در بلاغت اسلامی،” پژوهش های ادبیات تطبیقی، vol. 2، no. 1 (پیاپی 3)، pp. 49–78، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/237779/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا