مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

764
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

687
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین مدل علی سرسختی روان شناختی دانشجویان علوم پزشکی براساس ویژگی های شخصیتی با واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 23

چکیده

 مقدمه به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل عملکرد تحصیلی ضعیف یا ترک تحصیل در دانشجویان پزشکی که پیام آوران و مسیولین نظام سلامت جامعه به حساب می آیند, توجه محققین فراوانی را به خود جلب کرده تا بتوانند راه یا راه هایی را برای تقویت انگیزه تحصیلی در آن ها بیابند. هدف این پژوهش با هدف تدوین مدل علی سرسختی روان شناختی دانشجویان پزشکی براساس ویژگی های شخصیتی با واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی انجام شد. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاداسلامی واحد بروجرد طی سال 98-1397 بود که به صورت تصادفی ساده تعداد 350 نفر انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه سرسختی روان شناختی (گولت و لانگ, 2003), پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (پاتریک و همکاران, 1997) و پرسشنامه صفات پنجگانه شخصیت-فرم کوتاه (کوستا و مک کری, 2004) استفاده شد. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار), ضریب همبستگی پیرسون, رگرسیون چندمتغیره و مدل یابی معادلات ساختاری با نرم افزار SPSS-24 و AMOS-22 انجام شد. یافته ها: مدل مفهومی پژوهش از برازش قابل قبولی برخوردار بود. به طور کلی, در مدل پیشنهادی پژوهش, نتایج نشان دادند که ویژگی های شخصیتی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان پزشکی با سرسختی روان شناختی رابطه دارد. همچنین, نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی تحصیلی با سرسختی روان شناختی رابطه مثبت و معنی داری بود (05/0>P). این رابطه بین ویژگی های شخصیتی با خودکارآمدی تحصیلی, مثبت و معنی دار بود (05/0>P). نتیجه گیری: باتوجه به نتایج می توان گفت ویژگی های شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی تعیین گرهای مهم برای سرسختی روان شناختی در دانشجویان هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رازانی، محسن، جهان، فائزه، ستوده اصل، نعمت، و معاضدیان، آمنه. (1398). تدوین مدل علی سرسختی روان شناختی دانشجویان علوم پزشکی براساس ویژگی های شخصیتی با واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی. مدیریت پرستاری، 8(2 )، 18-23. SID. https://sid.ir/paper/239242/fa

    Vancouver: کپی

    رازانی محسن، جهان فائزه، ستوده اصل نعمت، معاضدیان آمنه. تدوین مدل علی سرسختی روان شناختی دانشجویان علوم پزشکی براساس ویژگی های شخصیتی با واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی. مدیریت پرستاری[Internet]. 1398؛8(2 ):18-23. Available from: https://sid.ir/paper/239242/fa

    IEEE: کپی

    محسن رازانی، فائزه جهان، نعمت ستوده اصل، و آمنه معاضدیان، “تدوین مدل علی سرسختی روان شناختی دانشجویان علوم پزشکی براساس ویژگی های شخصیتی با واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی،” مدیریت پرستاری، vol. 8، no. 2 ، pp. 18–23، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239242/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button