مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,362
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

695
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی متون خوانداری مجموعه «فارسی بیاموزیم» بر اساس نقش های هفت گانه زبان از دیدگاه هلیدی

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 179

چکیده

 یکی از اهداف اصلی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و متعاقبا, کتاب های موجود در این زمینه, کمک به زبان آموزان در برقراری ارتباط با دیگران, به ویژه فارسی زبانان, در موقعیت های شخصی و حرفه ای گوناگون در زندگی روزانه است. برای بررسی مسائل مربوط به ارتباط کلامی/زبانی, ناگزیر از توجه به نقش های مختلف زبان می باشیم. در همین راستا, پژوهش حاضر در پی آن است که میزان توجه به این نقش های زبانی را در کتاب های آموزش زبان فارسی بررسی نماید. پس از بررسی منابع آموزش زبان فارسی در ایران, مجموعه ای با نام «فارسی بیاموزیم» برای انجام این پژوهش, انتخاب گردید. از میان این مجموعه 5 جلدی, متن های خوانداری جلدهای اول, دوم و سوم, به دلیل توجه شان به نقش های زبانی و به کارگیری آن ها, برگزیده شدند. پس از جمع آوری و تحلیل داده ها, مشخص شد که در سه جلد مذکور, به نقش های زبانی توجه ویژه ای شده است و نقش ها موجود در این کتاب با شش نقش از نقش های هفت گانه ای که هلیدی معرفی نموده, تطابق داشته اند. همچنین, تعداد نقش های زبانی در هر جلد نسبت به جلد قبلی سیر صعودی داشته است. از بین این نقش ها نیز «نقش تعاملی» بالاترین و «نقش تخیلی» کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده اند. بالا بودن میزان توجه به نقش تعاملی, گویای آن است که این سه جلد از مجموعه «فارسی بیاموزیم» توانایی آن را دارند که به عنوان یک ابزار ارتباطی عمل کرده و پاسخ گوی نیازهای ارتباطی فارسی آموزان باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، حدائق، و علی پور، محمد. (1391). بررسی متون خوانداری مجموعه «فارسی بیاموزیم» بر اساس نقش های هفت گانه زبان از دیدگاه هلیدی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 1(2)، 163-179. SID. https://sid.ir/paper/240632/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی حدائق، علی پور محمد. بررسی متون خوانداری مجموعه «فارسی بیاموزیم» بر اساس نقش های هفت گانه زبان از دیدگاه هلیدی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1391؛1(2):163-179. Available from: https://sid.ir/paper/240632/fa

    IEEE: کپی

    حدائق رضایی، و محمد علی پور، “بررسی متون خوانداری مجموعه «فارسی بیاموزیم» بر اساس نقش های هفت گانه زبان از دیدگاه هلیدی،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 1، no. 2، pp. 163–179، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240632/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button