نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1536
  • دانلود: 

    812
چکیده: 

کتاب های آموزش زبان، چهار کلان مهارت زبانی نوشتاری، خوانداری، شنیداری و گفتاری را در زبان آموزان معمولا پرورش می دهند. از این میان تسلط بر مهارت خواندن بدین جهت دارای اهمیت است که دانشجویان را در درک متون تخصصی یاری می کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی کتاب های آموزش زبان فارسی در زمینه مهارت خواندن است. در این پژوهش، ابتدا اهم مطالعات و یافته های حوزه خواندن را از نظر می گذرانیم. سپس یکی از سازمان یافته ترین انگاره های آموزشی مخصوص این مهارت، یعنی انگاره نیل اندرسون، را شرح و بسط می دهیم. آن گاه گزیده ای از منابع آموزشی زبان فارسی را بر پایه انگاره اندرسون تحلیل می کنیم. از تحلیل منابع آموزشی زبان فارسی می توان نتیجه گرفت که این منابع توجه چندانی به یافته های نوین علم آموزش زبان، به ویژه انگاره اندرسون، نداشته اند. اصلی که به طور چشمگیر در این کتاب ها پیاده شده، همانا اصل گسترش گنجینه واژه هاست که وجه اشتراک همه روش های سنتی مطرح شده در زبان آموزی است. در میان سایر اصل های انگاره اندرسون، اصل تایید راهبردها بیشتر مورد توجه بوده است. موارد کاربرد اصل آموزش درک نیز انگشت شمار است. اصل فعال سازی دانش پیشین، علی رغم اهمیت فوق العاده ای که دارد، تقریبا در هیچ کدام از منابع اجرا نشده است. اصول افزایش سرعت خواندن و ارزیابی پیشرفت نیز در این منابع مغفول مانده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1536

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 812 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    31-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1371
  • دانلود: 

    848
چکیده: 

محققان حوزه آموزش زبان بر این باورند که شیوه آموزش، تاثیر فراوانی بر سرعت و عمق یادگیری یک زبان دارد. اهمیت موضوع فوق، در آموزش برخی ساخت های زبان فارسی که از پیچیدگی های معنایی و نحوی برخوردارند، آشکار است. یکی از ساخت های مذکور، ساخت جمله های شرطی است که در پژوهش حاضر تلاش شده تا دو روش تدریس ساختاری و تکلیف-محور در آموزش این نوع جمله ها به غیر فارسی زبانان مورد بررسی قرار گیرد و روش تدریس برتر در این زمینه معرفی گردد. بدین منظور، 30 نفر عرب زبان از دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش، تحت آموزش جمله های شرطی به روش تکلیف -محور و گروه کنترل، تحت آموزش به روش ساختاری قرار گرفتند. در پایان، از هر یک از این گروه ها آزمونی به عمل آمد. پس از جمع آوری داده های حاصل از آزمون و تجزیه و تحلیل آن ها مشخص گردید که در تدریس جمله های شرطی، روش تکلیف-محور نسبت به روش ساختاری از مزیت بیشتری برخوردار می باشد و می تواند به عنوان روش تدریس برتر مد نظر قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1371

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 848 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    61-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2244
  • دانلود: 

    1117
چکیده: 

تحول سریع فن آوری های نوین، شیوه ها و امکان یادگیری زبان را تغییر داده است. به کارگیری سامانه های آموزش مجازی در حال پیشرفت و افزایش است و این امر در حوزه آموزش زبان فارسی به عنوان زبان خارجی نیز، با توجه به گستردگی و پراکندگی داوطلبان، حجم بالای درخواست، عدم وجود منابع کافی و دشوار بودن ارائه دوره های حضوری آموزش زبان فارسی برای همگان، اهمیت راه اندازی دوره های مجازی و غیرحضوری را دو چندان کرده است. چنین ضرورتی باعث گردید این موضوع در قالب یک طرح پژوهشی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. نیازسنجی ها و امکان سنجی های انجام گرفته به منظور انتخاب یک سامانه مناسب برای ارائه دوره های مجازی نشان داد که در ارائه محتوای مناسب آموزش زبان فارسی، باید ابزارهای تازه ای متناسب با نوع محتوای درسی ساخته شود. این مقاله به بررسی تکنیکی طراحی و پیاده سازی ابزارهای مناسب برای ارائه دوره های آموزش مجازی زبان فارسی می پردازد که بتوان طی آن یک ماژول موفق برای ارائه دوره آموزش زبان، طراحی نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2244

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1117 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    83-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1193
  • دانلود: 

    676
چکیده: 

این مقاله به مقایسه میزان و نوع راهبردهای مستقیم، غیرمستقیم، و تعدیل های حاشیه ای به کار رفته توسط فارسی زبانان و فارسی آموزان در کنش گفتاری درخواست، در بافت های مختلف (با در نظر گرفتن میزان رسمیت، میزان آشنایی با مخاطب، و اهمیت موضوع درخواست) می پردازد. داده های این پژوهش، از طریق آزمون تکمیل گفتمان و مشاهده مستقیم گردآوری شده است. 80 فارسی زبان و 80 فارسی آموز 20 تا 30 ساله در دو سطح زبانی در این آزمون شرکت کردند. نتایج نشان دادند که رابطه معناداری بین میزان رسمیت و اهمیت موضوع درخواست، و میزان استفاده از تعدیل های حاشیه ای در درخواست های زبان آموزان وجود ندارد. البته زبان آموزان، بسته به میزان آشنایی با مخاطب، از تعدیل های حاشیه ای استفاده می کنند. این در حالی است که فارسی زبانان، بسته به هر سه متغیر، عملکرد متفاوتی دارند و این نشان دهنده آن است که فارسی آموزان از راهبردهای متناسب با موقعیت های مختلف آگاهی ندارند. از یافته های این پژوهش در زمینه آموزش زبان فارسی به این صورت می توان بهره برد که مواد درسی و نیز فعالیت های کلاسی باید به نحوی باشند که فارسی آموزان را برای موقعیت های گوناگون آماده کنند تا در مواقع لزوم بتوانند از راهبردهای مناسب بهره گیری نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1193

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 676 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    109-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    772
  • دانلود: 

    568
چکیده: 

نفی، دارای صورت هایی پیچیده است و به شکل هایی گوناگون بیان می شود. برخی از جملات، دارای عنصر نفی آشکار هستند، ولی برخی دیگر بدون عنصر نفی آشکار، دارای مفهوم نفی اند. عناصر قطب منفی، اصطلاحاتی هستند که برای درست بودن از لحاظ دستوری، نیاز به بافت منفی دارند و معنی آن ها با جملات منفی سازگار است و تنها در جملات خاصی کاربرد دارند. یادگیری چنین مقوله هایی برای غیر فارسی زبانانی که قواعد دستوری زبان مادری شان با قواعد دستوری زبان فارسی تفاوت دارد، دشوار است. اگرچه در چند دهه اخیر، در زمینه فراگیری زبان دوم، مطالعات بسیاری انجام شده است، مطالعات چندانی در مورد کاربرد عناصر قطب منفی توسط آموزندگان زبان دوم/خارجی صورت نگرفته است. در همین راستا، پژوهش حاضر تلاش می کند به بررسی و تحلیل تفاوت های میان خطاهای فارسی آموزان غیر فارسی زبان، در درک یا تولید جملات دارای عناصر قطبی، البته در صورت وجود چنین تفاوت هایی، بپردازد. در این پژوهش، پس از آن که 46 فارسی آموز بزرگ سال، به صورت تصادفی، انتخاب شدند، در دو گروه، مورد آزمون قرار گرفته و به یک پرسش نامه پاسخ دادند. سپس خطاهای آنان بررسی شد و مقایسه گروه ها، با توجه به نابرابری انحراف معیار، تفاوت معناداری را میان خطاهای دو گروه نشان داد. میانگین نمرات گروه اول نسبت به گروه دوم، بیشتر و انحراف معیارشان کمتر بود. یافته ها حاکی از آن بود که این دو گروه دارای خطاهای متفاوتی هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 772

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 568 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    135-161
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    740
  • دانلود: 

    585
چکیده: 

پژوهش حاضر به موضوع آموزش شبکه های معنایی فعل در زبان دوم پرداخته و میزان تاثیر این نوع آموزش را بر فرایند زبان آموزی زبان آموزان غیر فارسی زبان ارزیابی می کند. به این منظور، در ابتدا پیش آزمونی اجرا شد و از بین 50 زبان آموز خارجی، تعداد 30 نفر همگن برای انجام پژوهش انتخاب شدند. این افراد در دو گروه کنترل و آزمایش با دو روش صریح و غیرصریح تحت آموزش قرار گرفتند. سطح زبان آموزان هر دو گروه، سطح پیشرفته بود و 27 فعل همراه با شبکه های معنایی مربوط به آن ها به زبان آموزان ارائه شد. گروه کنترل، دروس را بدون اشاره مستقیم به موضوع شبکه ها دریافت کرد؛ در مقابل، گروه آزمایش با آگاهی از این موضوع، تحت آموزش قرار گرفت و علاوه بر ارائه معنی افعال در حاشیه دروس، از روش هایی مانند رنگی کردن و برجسته سازی افعال در متن درس نیز استفاده شد. پس از تدریس هر درس، پس آزمونی برگزار شد و با استفاده از روش های آماری، نتایج حاصل از پس آزمون دو گروه با یکدیگر مقایسه شد. مقایسه این نتایج و تحلیل آنها در قالب آزمون تی، نشان داد که گروه آزمایش عملکرد بهتری از گروه کنترل داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 740

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 585 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    163-179
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2374
  • دانلود: 

    733
چکیده: 

یکی از اهداف اصلی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و متعاقبا، کتاب های موجود در این زمینه، کمک به زبان آموزان در برقراری ارتباط با دیگران، به ویژه فارسی زبانان، در موقعیت های شخصی و حرفه ای گوناگون در زندگی روزانه است. برای بررسی مسائل مربوط به ارتباط کلامی/زبانی، ناگزیر از توجه به نقش های مختلف زبان می باشیم. در همین راستا، پژوهش حاضر در پی آن است که میزان توجه به این نقش های زبانی را در کتاب های آموزش زبان فارسی بررسی نماید. پس از بررسی منابع آموزش زبان فارسی در ایران، مجموعه ای با نام «فارسی بیاموزیم» برای انجام این پژوهش، انتخاب گردید. از میان این مجموعه 5 جلدی، متن های خوانداری جلدهای اول، دوم و سوم، به دلیل توجه شان به نقش های زبانی و به کارگیری آن ها، برگزیده شدند. پس از جمع آوری و تحلیل داده ها، مشخص شد که در سه جلد مذکور، به نقش های زبانی توجه ویژه ای شده است و نقش ها موجود در این کتاب با شش نقش از نقش های هفت گانه ای که هلیدی معرفی نموده، تطابق داشته اند. همچنین، تعداد نقش های زبانی در هر جلد نسبت به جلد قبلی سیر صعودی داشته است. از بین این نقش ها نیز «نقش تعاملی» بالاترین و «نقش تخیلی» کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده اند. بالا بودن میزان توجه به نقش تعاملی، گویای آن است که این سه جلد از مجموعه «فارسی بیاموزیم» توانایی آن را دارند که به عنوان یک ابزار ارتباطی عمل کرده و پاسخ گوی نیازهای ارتباطی فارسی آموزان باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2374

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 733 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button