مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

775
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

608
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی خطاهای فارسی آموزان غیر فارسی زبان در جملات دارای عناصر قطب منفی

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 134

چکیده

 نفی, دارای صورت هایی پیچیده است و به شکل هایی گوناگون بیان می شود. برخی از جملات, دارای عنصر نفی آشکار هستند, ولی برخی دیگر بدون عنصر نفی آشکار, دارای مفهوم نفی اند. عناصر قطب منفی, اصطلاحاتی هستند که برای درست بودن از لحاظ دستوری, نیاز به بافت منفی دارند و معنی آن ها با جملات منفی سازگار است و تنها در جملات خاصی کاربرد دارند. یادگیری چنین مقوله هایی برای غیر فارسی زبانانی که قواعد دستوری زبان مادری شان با قواعد دستوری زبان فارسی تفاوت دارد, دشوار است. اگرچه در چند دهه اخیر, در زمینه فراگیری زبان دوم, مطالعات بسیاری انجام شده است, مطالعات چندانی در مورد کاربرد عناصر قطب منفی توسط آموزندگان زبان دوم/خارجی صورت نگرفته است. در همین راستا, پژوهش حاضر تلاش می کند به بررسی و تحلیل تفاوت های میان خطاهای فارسی آموزان غیر فارسی زبان, در درک یا تولید جملات دارای عناصر قطبی, البته در صورت وجود چنین تفاوت هایی, بپردازد. در این پژوهش, پس از آن که 46 فارسی آموز بزرگ سال, به صورت تصادفی, انتخاب شدند, در دو گروه, مورد آزمون قرار گرفته و به یک پرسش نامه پاسخ دادند. سپس خطاهای آنان بررسی شد و مقایسه گروه ها, با توجه به نابرابری انحراف معیار, تفاوت معناداری را میان خطاهای دو گروه نشان داد. میانگین نمرات گروه اول نسبت به گروه دوم, بیشتر و انحراف معیارشان کمتر بود. یافته ها حاکی از آن بود که این دو گروه دارای خطاهای متفاوتی هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شقاقی، ویدا، و جعفروندگیگلو، لیدا. (1391). بررسی خطاهای فارسی آموزان غیر فارسی زبان در جملات دارای عناصر قطب منفی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 1(2)، 109-134. SID. https://sid.ir/paper/240634/fa

    Vancouver: کپی

    شقاقی ویدا، جعفروندگیگلو لیدا. بررسی خطاهای فارسی آموزان غیر فارسی زبان در جملات دارای عناصر قطب منفی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1391؛1(2):109-134. Available from: https://sid.ir/paper/240634/fa

    IEEE: کپی

    ویدا شقاقی، و لیدا جعفروندگیگلو، “بررسی خطاهای فارسی آموزان غیر فارسی زبان در جملات دارای عناصر قطب منفی،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 1، no. 2، pp. 109–134، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240634/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button