مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

990
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

818
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی ساختار متون درسی، پیش سازمان دهنده، و هدف های آموزشی بر میزان درک مطلب، سرعت مطالعه، و نگرش به متن

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 18

چکیده

 در این پژوهش, اثربخشی ساختار متون درسی, پیش سازمان دهنده, و هدف های آموزشی بر میزان درک مطلب, سرعت مطالعه, و نگرش خواننده نسبت به متن بررسی شده است. آزمودنی های این پژوهش عبارت اند از 112 دانشجو (62 دختر, 50 پسر) که از دانشکده های علوم انسانی دانشگاه های دولتی شهر تهران به صورت خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و هر یک به صورت تصادفی در گروه های آزمایشی مختلف قرار داده شده اند. ابزارهای استفاده شده عبارت اند از: 1) متن های مختلف, 2) آزمون درک مطلب و 3) پرسشنامه نگرش به متن. افزون بر این ها, سرعت مطالعه نیز به دست آمده و برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شده است. یافته ها نشان می دهند متن های ساختارمند نسبت به متن های سازمان نیافته درک مطلب آزمودنی ها را به طور معناداری افزایش می دهند. علاوه بر این, در متن هایی که دارای ملاک های ساختاری اند اضافه کردن هدف های آموزشی و پیش سازمان دهنده بر میزان درک مطلب یادگیرندگان می افزاید, اما در متن هایی که فاقد ملاک های ساختاری اند, اضافه کردن این متغیرها تاثیر منفی نقص موجود در ساختار متن را بر یادگیری دانشجویان جبران نمی کند. همچنین اعمال ملاک های ساختاری بر روی متن اولیه, با پیش سازمان دهنده و هدف های آموزشی یا بدون آن ها, سرعت مطالعه دانشجویان را به طور معناداری افزایش می دهد, اما در متغیر نگرش به متن بین هیچ یک از گروه های آزمایشی تفاوت معناداری وجود ندارد. پیشنهاد اصلی حاصل از نتایج این پژوهش آن است که بهترین راه, برای تدوین متون درسی موثر بر درک و فهم خوانندگان, ساختارمند کردن متون درسی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیان ارثی، فرحناز، سیف، علی اکبر، و دلاور، علی. (1393). اثربخشی ساختار متون درسی, پیش سازمان دهنده, و هدف های آموزشی بر میزان درک مطلب, سرعت مطالعه, و نگرش به متن. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 18(32)، 1-18. SID. https://sid.ir/paper/240825/fa

    Vancouver: کپی

    کیان ارثی فرحناز، سیف علی اکبر، دلاور علی. اثربخشی ساختار متون درسی, پیش سازمان دهنده, و هدف های آموزشی بر میزان درک مطلب, سرعت مطالعه, و نگرش به متن. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی[Internet]. 1393؛18(32):1-18. Available from: https://sid.ir/paper/240825/fa

    IEEE: کپی

    فرحناز کیان ارثی، علی اکبر سیف، و علی دلاور، “اثربخشی ساختار متون درسی, پیش سازمان دهنده, و هدف های آموزشی بر میزان درک مطلب, سرعت مطالعه, و نگرش به متن،” پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، vol. 18، no. 32، pp. 1–18، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240825/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button