مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

475
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

553
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش متون بحثی و توصیفی در درک مطلب شنیداری

صفحات

 صفحه شروع 215 | صفحه پایان 232

چکیده

 فراگیری زبان خارجی فرآیندی است که در درجه ی اول مستلزم تقویت مهارت های دریافتی زبان آموزان است. این فرآیند شامل چهار مهارت اصلی شنیداری, گفتاری, خواندن و نوشتن است که در این میان مهارت شنیداری به عنوان یک مهارت دریافتی, برای کسب درون داد مورد نیاز و استفاده از آن در تعاملات واقعی به کار گرفته می شود. هدف از این تحقیق, بررسی تأثیر دو نوع متن شنیداری متفاوت, بحثی و توصیفی, بر سطح درک مطلب شنیداری دانشجویان است. به این منظور, برای سنجش میزان اختلاف میان دو متن در تعیین سطح مهارت درک مطلب شنیداری, از روش کمی استفاده شد. پنجاه دانشجو که در رشته ها ی مختلف, در دو دانشگاه در تبریز تحصیل می کردند, در این تحقیق شرکت کردند. آن ها به چهار پرسش در رابطه با متن شنیداری بحثی و چهار پرسش در رابطه با متن شنیداری توصیفی و به دنبال آن, دو نوع پرسش چهار گزینه ای صوری و استنباطی پاسخ دادند. نتایج به دست آمده از آزمون تی دو نمونه ی مستقل, نشان داد که میان سطح مهارت درک مطلب شنیداری دانشجویان در ارتباط با دو متن مختلف, اختلاف معناداری وجود دارد. عملکرد دانشجویان در پاسخ به پرسش های چهارگزینه ای در متن شنیداری بحثی به طور معناداری بهتر از عملکرد آن ها در متن توصیفی بود. معلمان, مؤلفان کتاب و طراحان برنامه ی درسی می توانند از نتایج این پژوهش برای توسعه ی روش ها و مطالب کارآمد برای تدریس مهارت شنیداری بهره ببرند. دستاوردهای این تحقیق همچنین می تواند به دانشجویان کمک کند تا دیدگاه خود را وسیع تر کرده و با استفاده از آن, مهارت شنیداری خود را تقویت نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ظهرابی، محمد، و شکوهی اصل، معصومه. (1398). بررسی نقش متون بحثی و توصیفی در درک مطلب شنیداری. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 8(2 (پیاپی 18) )، 215-232. SID. https://sid.ir/paper/374155/fa

    Vancouver: کپی

    ظهرابی محمد، شکوهی اصل معصومه. بررسی نقش متون بحثی و توصیفی در درک مطلب شنیداری. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1398؛8(2 (پیاپی 18) ):215-232. Available from: https://sid.ir/paper/374155/fa

    IEEE: کپی

    محمد ظهرابی، و معصومه شکوهی اصل، “بررسی نقش متون بحثی و توصیفی در درک مطلب شنیداری،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 8، no. 2 (پیاپی 18) ، pp. 215–232، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/374155/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button