مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,432
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

811
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ادبیات داستانی در دانشگاه: نگاهی نقادانه به درس ادبیات داستانی در برنامه ی دوره ی کارشناسی زبان و ادبیات فارسی

صفحات

 صفحه شروع 42 | صفحه پایان 54

چکیده

 در این مقاله, درس ادبیات داستانی, زیرمجموعه ی درس های اختیاری زمینه ی دوم فنون ادبی دوره ی کارشناسی زبان و ادبیات فارسی (مصوب شورای برنامه ریزی آموزش عالی به تاریخ 4/4/1391), با نگاهی نقادانه در دو حیطة مرتبط, بررسی و تحلیل شده است. نخست درس ادبیات داستانی با جزئیات, شامل هدف, سرفصل ها و منابع بررسی شده و دوم, در نظرگاهی کلان تر, جایگاه این درس در ساختار کلی برنامه ی کارشناسی تحلیل شده است. در مورد توضیحات درس, در بخش هدف, یک مشکل روش شناسی اساسی وجود دارد. در این بخش شناخت نمایشنامه در کنار سایر شکل ها و انواع ادبیات داستانی آمده است, در حالی که نمایشنامه, خود, نوع ادبی مستقلی است و به هیچ روی زیرمجموعة ادبیات داستانی به شمار نمی آید. در بخش سرفصل ها, ضمن غلط های پرشمار نگارشی, افزون بر آمدن نوع ادبی نمایشنامه زیر عنوان ادبیات داستانی, تعدد و تنوع سرفصل های ده گانه موجب شده است دامنة کار از ظرفیت درسی دو واحدی بسیار گسترده تر شود. در بخش منابع اصلی, قدیمی و ناقص بودنِ منابع ضعف اصلی است و در بخش منابع پژوهشی, با توجه به کلی بودن عنوان درس, منابع دقیق نیستند و افزون بر این, منابع به روز رسانی نشده اند. در نگاه کلان, در برنامة کارشناسی زبان و ادبیات فارسی, پیش فرضی بنیادین نادیده گرفته شده است و آن اینکه کلیه ی متون ادبی کلاسیک و معاصر فارسی (اعم از نظم و نثر) وقتی موضوع مطالعات دانشگاهی می شوند باید بر اساس نظریه های جدید ادبی تدریس و بازبینی و بازخوانی شوند. با چنین پیش فرضی, و با عطف توجه به مقوله بندی های جهانی, ضمن توجه ویژه به نظریه های ادبی مدرن, ساختار این برنامه باید به سه بخش اصلیِ شعر, ادبیات داستانی و نمایشنامه تقسیم شود. در این صورت, ادبیات داستانی به جای قرار گرفتن در جایگاه درسی اختیاری, به یکی از بخش های سه گانة اصلی برنامة کارشناسی تبدیل خواهد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاکری، عبدالرسول. (1397). ادبیات داستانی در دانشگاه: نگاهی نقادانه به درس ادبیات داستانی در برنامه ی دوره ی کارشناسی زبان و ادبیات فارسی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 22(43 )، 42-54. SID. https://sid.ir/paper/240832/fa

    Vancouver: کپی

    شاکری عبدالرسول. ادبیات داستانی در دانشگاه: نگاهی نقادانه به درس ادبیات داستانی در برنامه ی دوره ی کارشناسی زبان و ادبیات فارسی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی[Internet]. 1397؛22(43 ):42-54. Available from: https://sid.ir/paper/240832/fa

    IEEE: کپی

    عبدالرسول شاکری، “ادبیات داستانی در دانشگاه: نگاهی نقادانه به درس ادبیات داستانی در برنامه ی دوره ی کارشناسی زبان و ادبیات فارسی،” پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، vol. 22، no. 43 ، pp. 42–54، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240832/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button