مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

899
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

829
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب شناسی تدریس مهارت خواندن در گروه های زبان و ادبیات عربی دانشگاه های دولتی ایران

صفحات

 صفحه شروع 150 | صفحه پایان 172

چکیده

مهارت خواندن از مهارت های مهم زبان است که در یادگیری زبان دوم نقش ویژه ای ایفا می کند و از شروط موفقیت در یاددهی آن, توجه اساتید به تدریس آن با استفاده از روش ها و راهبردهای تدریس مناسب است. این مهارت, درس مخصوصی در رشته ی زبان و ادبیات عربی ندارد و معمولاً در دروس متون ادبی به تدریس آن توجه می شود؛ با وجود این ملاحظه می شود که تدریس آن به خوبی صورت نمی گیرد و دانشجویان, این مهارت را به خوبی کسب نمی کنند. از این رو, پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و روش پیمایشی به بررسی نقاط ضعف تدریس مهارت خواندن در گروه های زبان و ادبیات عربی دانشگاه های دولتی ایران در مقطع کارشناسی می پردازد و راهکارهایی را به منظور آموزش بهتر این مهارت ارائه می دهد. نمونه ی آماری پژوهش را 22 استاد (کلاس) متون ادبی, و 124 دانشجوی ترم آخر کارشناسی رشته ی زبان و ادبیات عربی در 12 دانشگاه دولتی ایران تشکیل می دهند؛ ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر برای گردآوری اطلاعات, مشاهده, مصاحبه و آزمون است که مشاهده و مصاحبه به منظور گردآوری داده های مربوط به تدریس مهارت خواندن, و آزمون به منظور ارزیابی توانمندی دانشجویان در مهارت خواندن به کار گرفته شده است. نتایج نشان می دهد که از نقاط ضعف تدریس مهارت خواندن, کم توجهی اساتید دروس متون ادبی به استفاده از روش تدریس مناسب برای آموزش این مهارت, همچنین کم توجهی آن ها به استفاده از راهبردهای نوین تدریس است و بین هریک از این موارد و توانمندی دانشجویان در مهارت خواندن رابطه ای معنادار وجود دارد که بیانگر تأثیر هر یک از آن ها بر ضعف دانشجویان در مهارت خواندن است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    متقی زاده، عیسی، پروینی، خلیل، و موسوی، سیدرضا. (1397). آسیب شناسی تدریس مهارت خواندن در گروه های زبان و ادبیات عربی دانشگاه های دولتی ایران. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 22(42 )، 150-172. SID. https://sid.ir/paper/240851/fa

    Vancouver: کپی

    متقی زاده عیسی، پروینی خلیل، موسوی سیدرضا. آسیب شناسی تدریس مهارت خواندن در گروه های زبان و ادبیات عربی دانشگاه های دولتی ایران. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی[Internet]. 1397؛22(42 ):150-172. Available from: https://sid.ir/paper/240851/fa

    IEEE: کپی

    عیسی متقی زاده، خلیل پروینی، و سیدرضا موسوی، “آسیب شناسی تدریس مهارت خواندن در گروه های زبان و ادبیات عربی دانشگاه های دولتی ایران،” پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، vol. 22، no. 42 ، pp. 150–172، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240851/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button