مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,275
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

642
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اولویت بندی فنون آموزش سلامت مرکز بهداشت استان مرکزی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی و برنامه ریزی آرمانی

صفحات

 صفحه شروع 328 | صفحه پایان 339

کلیدواژه

تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP)Q2
برنامه ریزی آرمانی (GP)Q2

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش سلامت می کوشد تا فرصت کسب اطلاعات و مهارت های لازم جهت اتخاذ تصمیمات باکیفیت را برای مردم فراهم کند. یکی از نکات مهم در برنامه ریزی آموزشی انتخاب مداخلاتی است که بیشترین بازدهی را در ارتقای سلامت جامعه داشته باشند. هدف این مطالعه اولویت بندی فنون آموزش بهداشت با استفاده از تکنیک های تحلیل سلسله مراتبی و برنامه ریزی آرمانی است.مواد و روش ها: این مطالعه کمی- کیفی و از نوع کاربردی بود. حجم نمونه شامل کلیه 12 مرکز بهداشت شهرستان استان مرکزی بود. از طریق بحث گروهی متمرکز, معیارهای اصلی انتخاب روش های آموزشی شناسایی و اولویت بندی آن ها از طریق روش تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. سپس از طریق نرم افزار WinQSB برنامه GP بهترین ترکیب روش های آموزش بهداشت مشخص گردید.یافته ها: هزینه, دسترسی, مقبولیت, قابلیت اجرا و تاثیر به عنوان معیارهای انتخاب روش های آموزش بهداشت تعیین گردید. ترتیب رتبه بندی روش های آموزشی عبارت بودند از: آموزش گروهی (44.4%), آموزش چهره به چهره (23%), توزیع بروشور و پمفلت (10%), نمایش فیلم آموزشی (9%), ارسال پیامک (7%), سمینار (4%), آموزش تلویزیونی (1%), برپایی نمایشگاه (1%), ایفای نقش (0.5%) و راهپیمایی (%0.1).نتیجه گیری: روش های آموزش گروهی, آموزش چهره به چهره, توزیع بروشور و پمفلت و نمایش فیلم آموزشی با اختلاف قابل توجهی نسبت به سایر روش ها بیشترین بازدهی ازلحاظ صرفه جویی در هزینه ها, تحقق اهداف آموزشی, دسترسی گروه های هدف به روش های آموزشی, مقبولیت مردمی و قابلیت اجرا داشتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مهرالحسنی، محمدحسین، جدیدی، رحمت اله، و امینی، سعید. (1394). اولویت بندی فنون آموزش سلامت مرکز بهداشت استان مرکزی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی و برنامه ریزی آرمانی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 3(4)، 328-339. SID. https://sid.ir/paper/242381/fa

    Vancouver: کپی

    مهرالحسنی محمدحسین، جدیدی رحمت اله، امینی سعید. اولویت بندی فنون آموزش سلامت مرکز بهداشت استان مرکزی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی و برنامه ریزی آرمانی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1394؛3(4):328-339. Available from: https://sid.ir/paper/242381/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین مهرالحسنی، رحمت اله جدیدی، و سعید امینی، “اولویت بندی فنون آموزش سلامت مرکز بهداشت استان مرکزی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی و برنامه ریزی آرمانی،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 3، no. 4، pp. 328–339، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242381/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button