مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,726
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,175
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مولفه های سرمایه اجتماعی و فرهنگی بر نگرش به فرزندآوری (مورد مطالعه: زوجین در آستانه ازدواج شهر تهران)

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 143

چکیده

 در پژوهش حاضر تاثیر مولفه های سرمایه اجتماعی و فرهنگی بر نگرش زوجین در آستانه ازدواج شهر تهران درمورد فرزندآوری بررسی می شود. در این پژوهش که به روش پیمایش انجام گرفته است, 400 زوج در آستانه ازدواج مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای طبقه ای انتخاب و با کمک ابزار پرسشنامه بررسی شدند. متغیرهای مستقل استفاده شده برای تبیین نگرش زوجین در آستانه ازدواج درمورد فرزندآوری عبارت اند از: اعتماد اجتماعی, حمایت اجتماعی, مشارکت اجتماعی, شبکه روابط اجتماعی, شبکه های اجتماعی مجازی, مصرف محصولات فرهنگی, سرمایه فرهنگی نهادی و سرمایه فرهنگی تجسم یافته. تحلیل مدل رگرسیونی نشان داد متغیرهای بررسی شده حدود 16 درصد از تغییرات نگرش درمورد فرزندآوری را تبیین می کنند. همچنین بر اساس تحلیل مسیر, در بین متغیرهای مورد بررسی مهم ترین متغیر اثرگذار بر نگرش درمورد فرزندآوری, متغیر مشارکت اجتماعی با ضریب بتای 0.329 بوده است و بعد از این متغیر, متغیرهای شبکه های اجتماعی مجازی, سرمایه فرهنگی نهادی و سرمایه فرهنگی تجسم یافته به ترتیب بیشترین سهم را در نگرش زوجین شهر تهران درمورد فرزندآوری دارند. همچنین, متغیر مصرف محصولات فرهنگی به عنوان یک متغیر میانی اثرگذار بر متغیر وابسته, بیشترین تاثیرپذیری را از سایر متغیرها داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاوه فیروز، زینب، زارع، بیژن، و جهانبخش گنجه، صادق. (1396). تاثیر مولفه های سرمایه اجتماعی و فرهنگی بر نگرش به فرزندآوری (مورد مطالعه: زوجین در آستانه ازدواج شهر تهران). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 6(1)، 119-143. SID. https://sid.ir/paper/242783/fa

    Vancouver: کپی

    کاوه فیروز زینب، زارع بیژن، جهانبخش گنجه صادق. تاثیر مولفه های سرمایه اجتماعی و فرهنگی بر نگرش به فرزندآوری (مورد مطالعه: زوجین در آستانه ازدواج شهر تهران). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران[Internet]. 1396؛6(1):119-143. Available from: https://sid.ir/paper/242783/fa

    IEEE: کپی

    زینب کاوه فیروز، بیژن زارع، و صادق جهانبخش گنجه، “تاثیر مولفه های سرمایه اجتماعی و فرهنگی بر نگرش به فرزندآوری (مورد مطالعه: زوجین در آستانه ازدواج شهر تهران)،” مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، vol. 6، no. 1، pp. 119–143، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242783/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button