مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

640
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

665
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی اندیشه های زیبایی شناختی علامه محمدتقی جعفری و جان دیویی و استنتاج دلالت های آن در تعلیم وتربیت

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 34

چکیده

 هدف این پژوهش, مقایسه ی دلالت های تربیتی زیبایی شناسی از دیدگاه جعفری و دیویی, به منظور دستیابی به فهمی عمیق تر نسبت به مقوله ی هنر و زیبایی و ابعاد مختلف تربیت زیبایی شناختی است. این تحقیق, از نوع نظری بوده و در آن از روش های تحلیل مفهومی, استنتاج و تطبیق, استفاده شده است. در این پژوهش با بررسی و مقایسه زیبایی شناسی ازمنظر جعفری و دیویی, دلالت های تربیتی زیبایی شناسی, گردآوری و درنهایت, وجوه اشتراک و افتراق تربیت زیبایی-شناختی آنان مشخص شد. این تحقیق برای دستیابی به اهداف خود این سؤال اساسی را مطرح می کند که وجوه اشتراک و افتراق دلالت های تربیتی زیبایی شناسی از دیدگاه جعفری و جان دیویی کدامند؟ و به این نتایج می رسد که هردو اندیشمند, در پذیرش ضرورت تربیت زیبایی شناختی, نگاهی مشترک دارند. هردو در تعریف تربیت زیبایی شناختی, هنر را واجد زیبایی و تربیت زیبایی شناسی را گسترده تر و دربردارنده تربیت هنری می دانند. دیویی برای تربیت زیبایی شناختی, هویتی فرابرنامه ای قائل است که با اولویت بخشی تربیت دینی و اخلاقی نسبت به تربیت زیبایی شناختی در نگاه جعفری, افتراق دارد. در بحث اهداف نیز, هردو, در هدف غایی مبتنی بر رشد ذائقه ی زیبایی شناسی و اهداف واسطی: پرورش نوآوری, خلاقیت و خیال ورزی, اشتراک داشته, ولی درجهت رشد, با هم افتراق دارند. در بحث مربی, متربی و برنامه درسی با وجود اشتراکاتی در نظریات ایشان, مهم ترین افتراق آنها در توجه به ارتباط انسان با خدا و مبدأ و مقصد هستی است. در بحث روش تدریس نیز هردو, توجه به رغبت و نیاز شاگرد و مبتنی بر کشف و جستجو بودن روش ها اذعان دارند, ولی جعفری علاوه بر پرسش محوری, به روش هایی که ریشه در آیه ای بودن هستی در نظر انسان ها دارد, نیز توجه دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمیان، محمدحسین، میرزامحمدی، محمدحسن، رهنما، اکبر، و دارایی، محمد. (1397). بررسی تطبیقی اندیشه های زیبایی شناختی علامه محمدتقی جعفری و جان دیویی و استنتاج دلالت های آن در تعلیم وتربیت. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 26 (دوره جدید)(39 )، 5-34. SID. https://sid.ir/paper/243385/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمیان محمدحسین، میرزامحمدی محمدحسن، رهنما اکبر، دارایی محمد. بررسی تطبیقی اندیشه های زیبایی شناختی علامه محمدتقی جعفری و جان دیویی و استنتاج دلالت های آن در تعلیم وتربیت. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1397؛26 (دوره جدید)(39 ):5-34. Available from: https://sid.ir/paper/243385/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین هاشمیان، محمدحسن میرزامحمدی، اکبر رهنما، و محمد دارایی، “بررسی تطبیقی اندیشه های زیبایی شناختی علامه محمدتقی جعفری و جان دیویی و استنتاج دلالت های آن در تعلیم وتربیت،” پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 26 (دوره جدید)، no. 39 ، pp. 5–34، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/243385/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا