Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

877
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

514
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مفهوم پردازی توسعه برنامه های میان رشته ای از منظر پیچیدگی سیستم دانشگاهی

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 159

چکیده

 پژوهشگران در سال های اخیر تلاش کرده اند میان رشتگی را در چارچوب نظریه های مختلفی بازنمایی کنند. با این وجود, ابعاد و زوایای آن در جامعه علمی به نیکویی مورد واکاوی قرار نگرفته است. این پژوهش با هدف مفهوم پردازی توسعه برنامه های میان رشته ای از منظر نظریه سیستم های پیچیده به انجام رسیده است. این پژوهش از نوع کیفی و در آن از روش «گروه کانونی» استفاده شده است. نمونه آماری این پژوهش شامل؛ 7 نفر از اعضا هیات علمی که در زمینه پژوهش دارای تجربه و فعالیت پژوهشی بوده اند, می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل محتوای کیفی, و بطور مشخص تحلیل تم(مضمون), کد گذاری باز, و محوری انجام شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که از بعد کارکردی, عواملی همچون؛ 1- تفکر میان رشته ای, 2- بلوغ رشته ای, 3- توجه رسمی, 4- نیاز سنجی و مساله یابی, 5- تولید دانش تلفیقی, و 6- شبکه سازی در توسعه برنامه های میان رشته ای موثرند. همچنین از بعد ساختاری؛ 1- نهاد سازی, 2- ساختار برنامه درسی 3- عوامل سازمانی و 4- ساختار ذهنی افراد, بر توسعه برنامه های میان رشته ای تاثیر گذارند. با اجرای این پژوهش این نتیجه حاصل شد که؛ میان رشتگی نه تنها خود حاصل پیچیدگی است, بلکه توسعه و تداوم بخشی فعالیت های میان رشته ای در فراهم سازی ظرفیت های پیچیده در سیستم دانشگاه, نقشی بسیار اساسی ایفا می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیذوری، امیرحسین، یمنی دوزی سرخابی، محمد، مهرمحمدی، محمود، و ابوالقاسمی، محمود. (1391). مفهوم پردازی توسعه برنامه های میان رشته ای از منظر پیچیدگی سیستم دانشگاهی. مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 1(1)، 131-159. SID. https://sid.ir/paper/243695/fa

    Vancouver: کپی

    کیذوری امیرحسین، یمنی دوزی سرخابی محمد، مهرمحمدی محمود، ابوالقاسمی محمود. مفهوم پردازی توسعه برنامه های میان رشته ای از منظر پیچیدگی سیستم دانشگاهی. مطالعات برنامه ریزی آموزشی[Internet]. 1391؛1(1):131-159. Available from: https://sid.ir/paper/243695/fa

    IEEE: کپی

    امیرحسین کیذوری، محمد یمنی دوزی سرخابی، محمود مهرمحمدی، و محمود ابوالقاسمی، “مفهوم پردازی توسعه برنامه های میان رشته ای از منظر پیچیدگی سیستم دانشگاهی،” مطالعات برنامه ریزی آموزشی، vol. 1، no. 1، pp. 131–159، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/243695/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا