مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,859
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

622
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش معنوی-مذهبی بر افسردگی، اضطراب، استرس و سلامت معنوی مراقبین کودکان مبتلا به لوسمی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 7

چکیده

 زمینه و هدف: مراقبین کودکان مبتلا به سرطان نقش اصلی و اساسی در امر مراقبت ایفا می کنند. با آن که پرداختن به نیازهای معنوی این افراد جزء ضروری مراقبت کلنگر در پرستاری شناخته شده, اما در سال های اخیر کمتر به آن پرداخته شده است. در این مطالعه تاثیر آموزش معنوی- مذهبی بر میزان افسردگی, اضطراب, استرس و سلامت معنوی مراقبین کودکان مبتلا به لوسمی انجام شد.روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 60 نفر از مراقبین بیماران مبتلا به لوسمی شرکت کردند. گروه مداخله, 5 جلسه مداخلات معنوی- مذهبی بر اساس الگوی ریچاردز و برگین روزانه به مدت 60 دقیقه دریافت نمودند. ابزارهای پژوهش مشتمل بر فرم اطلاعات دموگرافیک, پرسشنامه سلامت معنوی و داتس بود که قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل گردید.نتایج: میانگین و انحراف معیار سن مراقبین در گروه کنترل و مداخله به ترتیب 40±6.9, 35.7±6.2 سال بود. یافته ها نشان می دهد در گروه مداخله نمره داس (افسردگی, اضطراب و استرس) بعد از انجام آموزش کاهش یافت (p<0.05), اما این کاهش در گروه کنترل دیده نشد (p>0.05). همچنین در گروه مداخله, سلامت معنوی بعد از آموزش به طور معنی داری بیشتر از سلامت معنوی قبل از آموزش بوده است (p<0.001).نتیجه گیری: با توجه به تاثیر مثبت حمایت معنوی بر سطح سلامت مراقبین, انجام مداخلات آموزشی به دلیل هزینه اندک و اثربخشی بیشتر برای این مراقبان پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ظفریان مقدم، الهام، بهنام وشانی، حمیدرضا، ریحانی، طیبه، و نمازی زادگان، سعید. (1395). تاثیر آموزش معنوی-مذهبی بر افسردگی, اضطراب, استرس و سلامت معنوی مراقبین کودکان مبتلا به لوسمی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، 4(1)، 1-7. SID. https://sid.ir/paper/244647/fa

    Vancouver: کپی

    ظفریان مقدم الهام، بهنام وشانی حمیدرضا، ریحانی طیبه، نمازی زادگان سعید. تاثیر آموزش معنوی-مذهبی بر افسردگی, اضطراب, استرس و سلامت معنوی مراقبین کودکان مبتلا به لوسمی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه[Internet]. 1395؛4(1):1-7. Available from: https://sid.ir/paper/244647/fa

    IEEE: کپی

    الهام ظفریان مقدم، حمیدرضا بهنام وشانی، طیبه ریحانی، و سعید نمازی زادگان، “تاثیر آموزش معنوی-مذهبی بر افسردگی, اضطراب, استرس و سلامت معنوی مراقبین کودکان مبتلا به لوسمی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، vol. 4، no. 1، pp. 1–7، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244647/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button