مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

447
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

589
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین الگوی تاثیر دینداری درونی بر تصمیم گیری اخلاقی در کسب و کار

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 128

چکیده

 هدف این پژوهش ِ پهنانگر, ارائه الگویی برای تبیین چگونگی تاثیر دینداری درونی بر تصمیم گیری اخلاقی در کسب و کار است. مجموعه تحقیقات کمّی به روش سیستماتیک جستجو, و بر مبنای معیارهای مشخص, انتخاب شدند. سپس, با تحلیل و ترکیب این تحقیقات, نشان داده شده که دینداری درونی هم به صورت مستقیم, و هم از طریق تقویت متغیرهایی چون تکلیف محوری, و احساس گناه ناشی از رفتار غیر اخلاقی, و تضعیف متغیر اخلاق ماکیاولی, بر تصمیم گیری اخلاقی تاثیر مثبت می گذارد. نزدیک به 80 درصد تحقیقات کمّی این تاثیر را مثبت و معناردارگزارش کرده و آن را در گروه مصرف کنندگان بیشتر از مدیران ارشد و متخصصان, و در افراد خودشیفته, ثروتمندتر, بد طینت و چالش های اخلاقی فعال, ضعیف تر دانسته اند. در پایان پیشنهاد شده تا در تحقیقات آتی بیشتر از روش های طولی/آزمایشی/ مداخله ای بهره گرفته شود, به ادیان غیرمسیحی بیشتر پرداخته شود و نیز از متغیرهایی چون عشق به پول, تعهد به بهبود اخلاقی و شدت اخلاقی ادراک شده, به عنوان میانجی و از متغیرهایی چون نوع شغل, میزان رسمیت, نوع سازمان, فشار اجتماعی برای دینداری, توانایی های شناختی و ایجاد فرصت برای رفتار غیراخلاقی نیز به عنوان تعدیل کننده استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عابدی جعفری، حسن، نوه ابراهیم، عبدالرحیم، حسن پور، اکبر، و پیرملکی، پویا. (1397). تبیین الگوی تاثیر دینداری درونی بر تصمیم گیری اخلاقی در کسب و کار. مطالعات رفتار سازمانی، 7(2 (پیاپی 26) )، 93-128. SID. https://sid.ir/paper/245479/fa

    Vancouver: کپی

    عابدی جعفری حسن، نوه ابراهیم عبدالرحیم، حسن پور اکبر، پیرملکی پویا. تبیین الگوی تاثیر دینداری درونی بر تصمیم گیری اخلاقی در کسب و کار. مطالعات رفتار سازمانی[Internet]. 1397؛7(2 (پیاپی 26) ):93-128. Available from: https://sid.ir/paper/245479/fa

    IEEE: کپی

    حسن عابدی جعفری، عبدالرحیم نوه ابراهیم، اکبر حسن پور، و پویا پیرملکی، “تبیین الگوی تاثیر دینداری درونی بر تصمیم گیری اخلاقی در کسب و کار،” مطالعات رفتار سازمانی، vol. 7، no. 2 (پیاپی 26) ، pp. 93–128، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245479/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا