مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,019
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

619
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مبنای مسوولیت کارگزار حمل در پرتو مقررات فیاتا

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 68

چکیده

 یکی از نهادهایی که در عرصه حمل و نقل فعالیت می کند «فورواردر»یا کارگزار حمل است. عرصه فعالیت کارگزاران حمل بیشتر در حمل و نقل تجاری بین المللی کالا و به ویژه حمل و نقل مرکب یا چندگانه است. در اهمیت این نهاد همین بس که اغلب در فرآیند حمل, استفاده از خدمات این نهاد ضروری می باشد. با وجود نقش مهمی که این نهاد در صنعت حمل و نقل دارد متاسفانه ابهاماتی درباره ماهیت آن و چگونگی تعهدات و مسوولیت های آن وجود دارد, به گونه ای که این نهاد, مشابه با متصدی حمل و نقل قلمداد, و مسوولیتی مشابه با متصدی حمل و نقل برای آن مطرح شده است. همچنین در باب مبنای مسوولیت کارگزار حمل نیز در نظام های حقوقی مختلف رویکردهای گوناگون و بعضا مبهمی اتخاذ شده است. این امر را می توان ناشی از فقدان کنوانسیونی بین المللی, ضعف قانونگذاری و سکوت قوانین مرتبط با حمل و نقل قلمداد نمود. در این پژوهش سعی می گردد تا مبنای مسوولیت قراردادی کارگزار حمل در چارچوب دو رویکرد مختلف (فرض تقصیر و مسوولیت محض), و در حوزه مقررات گوناگون از جمله مقررات فیاتا, و به صورت فرعی در حقوق کشورهای مختلف نظیر ایران, انگلستان, فرانسه, بلژیک, ایتالیا و اسپانیامورد بررسی قرار گیرد.در نهایت قابل ملاحظه است که «فرض تقصیر» به عنوان رویکردی حداقلی قابل پذیرش است, و البته تشدید مبنای مسوولیت کارگزار حمل با عنایت به تخصصی بودن این نهاد, قابل دفاع می باشد. شایان ذکر است که روش تحقیق در این مقاله تحلیلی توصیفی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوری یوشانلویی، جعفر، و خسروانی، عرفان. (1395). مبنای مسوولیت کارگزار حمل در پرتو مقررات فیاتا. دانش حقوق مدنی، 5(2 (پیاپی 10))، 59-68. SID. https://sid.ir/paper/245908/fa

    Vancouver: کپی

    نوری یوشانلویی جعفر، خسروانی عرفان. مبنای مسوولیت کارگزار حمل در پرتو مقررات فیاتا. دانش حقوق مدنی[Internet]. 1395؛5(2 (پیاپی 10)):59-68. Available from: https://sid.ir/paper/245908/fa

    IEEE: کپی

    جعفر نوری یوشانلویی، و عرفان خسروانی، “مبنای مسوولیت کارگزار حمل در پرتو مقررات فیاتا،” دانش حقوق مدنی، vol. 5، no. 2 (پیاپی 10)، pp. 59–68، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245908/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button