مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

885
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

244
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه شبکه های اجتماعی و رفتار انتخاباتی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 158

چکیده

 انتخابات به عنوان بارزترین شیوه و تجلی مشارکت, همواره مورد اهتمام نظریه پردازان علوم اجتماعی و سیاسی و نیز به طریق اولی سیاست ورزان بوده است. از جمله پرسش هایی که برای هر دو گروه یاد شده از اهمیت مضاعف برخوردار است, تبیین رفتار انتخاباتی مردم و گروه های اجتماعی است. در جمهوری اسلامی ایران نیز مطالعه رفتار انتخاباتی, به ویژه در دهه اخیر, به طور جدی در دستور کار پژوهشگران حوزه های ذی ربط قرار داشته است. در همین خصوص پرسش اصلی مقاله حاضر این است که رفتار انتخاباتی دانشجویان, به عنوان یکی از شاخص های اصلی توسعه سیاسی, بر اساس چه معیارها و ملاک هایی صورت می گیرد و ایفای نقش شبکه های اجتماعی در تعیین و جهت دهی به این ملاک ها چگونه است؟ هدف از نگارش این مقاله بررسی رابطه میان شبکه های اجتماعی و رفتار انتخاباتی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان است. روش تحقیق پژوهش در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها, روش پیمایشی است. این مطالعه بر روی 174 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان صورت گرفته است, برای جمع آوری اطلاعات, از پرسش نامه استفاده شده است که اعتبار آن, به روش صوری, و پایایی آن, به کمک آماره آلفای کرونباخ سنجیده شده است و داده ها از طریق نرم افزار SPSS تحت محیط ویندوز تجزیه و تحلیل شدند. با تقسیم شبکه های اجتماعی به سه بعد ساختی, تعاملی و کارکردی, به همراه در نظر گرفتن سه وجه از رفتار انتخاباتی یعنی ابعاد تماشاگرانه, متوسط و فعال مشاهده می شود که ویژگی های ساختی شبکه های اجتماعی بیش ترین تاثیر و ویژگی های کارکردی کمترین تاثیر را بر روی رفتار انتخاباتی دانشجویان داشتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیکفر، جاسب، و صادقی نقدعلی، زهرا. (1393). بررسی رابطه شبکه های اجتماعی و رفتار انتخاباتی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان. مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی، 3(1)، 139-158. SID. https://sid.ir/paper/246543/fa

    Vancouver: کپی

    نیکفر جاسب، صادقی نقدعلی زهرا. بررسی رابطه شبکه های اجتماعی و رفتار انتخاباتی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان. مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی[Internet]. 1393؛3(1):139-158. Available from: https://sid.ir/paper/246543/fa

    IEEE: کپی

    جاسب نیکفر، و زهرا صادقی نقدعلی، “بررسی رابطه شبکه های اجتماعی و رفتار انتخاباتی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان،” مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی، vol. 3، no. 1، pp. 139–158، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/246543/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button