مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

486
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

536
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سکولارسازی و سکولارزدائی در نظریه روابط بین الملل

صفحات

 صفحه شروع 120 | صفحه پایان 150

چکیده

 در چند دهه گذشته نظریه های انتقادی در سیاست بین الملل با این باور که نقصانهای تحلیلی این حوزه ریشه در تنگ نظری های تحلیلی جریان غالب دارد به نقد ابعاد اثبات گرایانه (یافت باورانه), خردگرایانه, مادی گرایانه, و نگرش سلطه جویانه و استیلا طلبانه جریان رائج پرداختند و بر ضرورت تحول در جهان نگرشهای غرب محورانه نظریه های روابط بین الملل و مدخلیت بخشیدن به نگرشهای پسایافت باورانه, تأمل گرایانه, انگاره گرایانه و رهایی جویانه تاکید ورزیدند و منشا ناتوانی تحلیلی بسیاری از نظریات را به عوامل مذکور بازگرداندند. با این وجود کمتر به این مساله پرداخته اند که منشا و ریشه ابعاد این عوامل چالش برانگیز در چه مولفه ایی بنیادین نهفته است و نسبت آن با فرایند سکولار سازی این علم چیست؟ این نوشتار با این ایده که نگاه مادی گرایانه به روابط بین الملل, که میراث حاکمیت اقتدارورزانه نگرش سکولاریستی به این عرصه است, یکی از عوامل موثر در پیدایش چالش های تحلیلی تئوری های موجود روابط بین الملل می باشد, تلاش می کند تا سهم سکولاریسم در پیدایش نقصانهای مذکور را ترسیم نموده و نشان دهد که چگونه فرایند سکولارسازی علم روابط بین الملل, فرصت نگاه آزاداندیشانه به تحلیل واقعیتهای عینی را از نظریه های این علم بازستانده است و منشا آنچه نظریه های انتقادی بر جریان غالب خرد گرفته اند ریشه در فرایند سکولارسازی این گرایش دارد. همچنین بیان می دارد که جریانهای انتقادی خود بدلیل پایبندی به سکولاریسم از آفت آن مصون نمانده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدخدایی، مجتبی. (1398). سکولارسازی و سکولارزدائی در نظریه روابط بین الملل. مطالعات روابط بین الملل (پژوهشنامه روابط بین الملل)، 12(45 )، 120-150. SID. https://sid.ir/paper/247512/fa

    Vancouver: کپی

    عبدخدایی مجتبی. سکولارسازی و سکولارزدائی در نظریه روابط بین الملل. مطالعات روابط بین الملل (پژوهشنامه روابط بین الملل)[Internet]. 1398؛12(45 ):120-150. Available from: https://sid.ir/paper/247512/fa

    IEEE: کپی

    مجتبی عبدخدایی، “سکولارسازی و سکولارزدائی در نظریه روابط بین الملل،” مطالعات روابط بین الملل (پژوهشنامه روابط بین الملل)، vol. 12، no. 45 ، pp. 120–150، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/247512/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button